Nyheter

Blåkläder optimerar logistiken med DACHSER

Det svenska företaget Blåkläder är kända över hela världen för säkra och kvalitativa arbetskläder. Under de senaste åren har företaget upplevt en stark tillväxt vilket också har ställt högre krav på deras logistik- och transportlösningar. Genom att byta leverantör på pallförsändelser till DACHSER fick Blåkläder en stabil och hög kvalitetsnivå med fasta och snabba ledtider till hela den europeiska marknaden.

Blåkläder är kända över hela världen för säkra och kvalitativa arbetskläder.
Blåkläder är kända över hela världen för säkra och kvalitativa arbetskläder.

Att producera och distribuera säkra arbetskläder för flera branscher kräver omtanke och sinne för detaljer. Transportören måste därför ha ett stort fokus på kvalitet och arbeta effektivt tillsammans med Blåkläder.

”DACHSER passar oss väldigt bra som partner. Det är en leverantör som man kan lita på och som har kunden i fokus,” berättar Thomas Olsson som är Logistikchef hos Blåkläder med ansvar för  lagerverksamhet, tullhantering samt all frakt till och distribution från deras centrallager i Svenljunga.

Ett partnerskap

Återförsäljare och varuhus i Europa ställer idag mer och mer krav. DACHSER kan med hög precision  tillhandahålla leverans med bakgavellift, olika aviseringar samt tillpassning och konsolidering av leveranser inom slottid.

”Våra kunder har höga krav på logistiken, så flexibilitet och hög servicegrad är viktigt” säger Thomas Olsson. ”Vi följer alltid utvecklingen nära och de som arbetar operationellt hos oss och DACHSER har en bra dialog vilket ligger till grund för det välfungerande samarbetet.”

Daniel Jonsson, Sales Manager European Logistics från DACHSER Swedens kontor i Göteborg, har skapat lösningen för Blåkläder och understryker vikten av innovation, nära dialog och långsiktighet. Enligt honom är utgångspunkten för samarbetet en gemensam värdegrund.

”Att arbeta i en användarvänlig IT-miljö är idag en förutsättning för en effektiv transportkedja." Daniel Jonsson, Sales Manager från DACHSER Swedens kontor i Göteborg.
”Att arbeta i en användarvänlig IT-miljö är idag en förutsättning för en effektiv transportkedja." Daniel Jonsson, Sales Manager från DACHSER Swedens kontor i Göteborg.

Effektiv transportadministration och innovativa processer

”Att arbeta i en användarvänlig IT-miljö är idag en förutsättning för en effektiv transportkedja. Hos oss ges möjligheten att välja mellan vårt egna eLogistics eller extern direktkoppling via EDI,” berättar Daniel Jonsson.

Tillsammans har DACHSER och Blåkläder kunnat skapa en full transparens i logistikprocessen. Dagligen hämtas pall- och partigods upp med olika slutdestinationer för sortering i Göteborg innan export sker samma dag till hela kontinenten. Exempel på stora marknader för Blåkläder är Belgien, Tyskland och Frankrike där man kunnat sänka antalet dagar från upphämtning till leverans.

Logistik och produktion är dynamiska krafter och det finns alltid något att optimera.

”Vi arbetar hela tiden med att optimera våra interna lagerprocesser,” berättar Thomas Olsson. ”Vår distributionsterminal är placerad i Svenljunga, inte mitt på kontinenten, så det är därför extra viktigt att hela tiden utmana oss själva genom att utvärdera nya kreativa lösningar för att snabba på våra processer. Det som är den största skillnaden nu är att vi har en partner som tar ansvar hela vägen. Det gör det betydligt enklare i kommunikationen med såväl DACHSER som vår slutkund,” fortsätter Thomas Olsson.

”Vi agerar som partner och förlängd arm för kunden. Tillsammans levererar vi en upplevelse och den upplevelsen ska vara positiv i alla led,” avslutar Daniel Jonsson.

Kontakt Maria Andersen