Tillbaka
climate

DACHSER tar i bruk en serietillverkad eActros

Logistikleverantören tar i bruk den 19 ton tunga, helt elektriska lastbilen. Då användningsområdena är breda planerar DACHSER för ytterligare fler fordon, detta som en del av sin klimatskyddsstrategi.

Mercedes-Benz eActros 300
Mercedes-Benz eActros 300

En av de första batterielektriska Mercedes-Benz eActros som serietillverkats levereras till logistikleverantören DACHSER. Karin Rådström, CEO för Mercedes-Benz Trucks, överlämnade personligen en eActros 300 till Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) och ledamot av DACHSERs Executive Board, vid ett kundmöte i Wörth am Rhein. DACHSER planerar redan att inkludera fler eActros i fordonsparken som en del av sin klimatskyddsstrategi.

”Den serietillverkade eActros är en viktig del av DACHSERs stadsdistributionskoncept med utsläppsfria leveranser, som vi för närvarande bygger ut till elva europeiska storstadsregioner”, förklarade Stefan Hohm i samband att ett första fordon överlämnades. Lastbilen kommer att ersätta den prototyp som använts i praktiska försök hos DACHSER i Stuttgart sedan 2019. ”eActros har visat sitt värde i den dagliga transporten i Stuttgart, inte minst när det gäller utsläppsfria leveranser av varor på pall till kunder. Vi ser också en viss potential för den helt elektriska lastbilen inom skytteltrafik. Vi utgår från att fordonet kommer att ha ett brett användningsområde inom hållbar samlastningslogistik.”

Den serietillverkade eActros är en viktig del av DACHSERs stadsdistributionskoncept med utsläppsfria leveranser, som vi för närvarande bygger ut till elva europeiska storstadsregioner

Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO)

I Stuttgart levererar DACHSER samlastat gods, framförallt leveranser på lastpall som är för stora och tunga för paketfrakt, med eActros till sina kunder i stadskärnan. Dessutom levererar ellastbilen tillsammans med en FUSO eCanter (7,5 ton) försändelser till ett mikronav i stadskärnan, som sedan distribueras med eldrivna transportcyklar den sista sträckan. Alla allmänna varutransporter inom ett avgränsat område (benämnt DACHSER Emission-Free Delivery) som levereras av DACHSER är fria från lokala CO2- och kväveoxidutsläpp. eActros laddas enbart med grön el på DACHSER-filialen i Kornwestheim.

För användning i Stuttgart konfigurerades den elektriska lastbilen som överlämnades till DACHSER med 4x2-hjuldrift och en aerodynamisk box för lastutrymmet. Det slutna lastutrymmet kombinerar hög lastkapacitet med stor volym och kan tack vare sin aerodynamik öka hela fordonets räckvidd. Lastbilen är på 19 ton och tillverkades förra året efter att serietillverkningen inleddes och har nu officiellt överlämnats vid ett möte efter att den godkänts för delstatlig finansiering.

Karin Rådström, medlem av ledningsgruppen för Daimler Truck Holding AG, med ansvar för regionerna Europa och Latinamerika samt varumärket Mercedes-Benz Truck: ”Vi är mycket stolta över att en innovativ logistikleverantör som DACHSER har valt eActros och visar förtroende för oss genom att beställa flera fordon, inklusive vår omfattande service. DACHSER har varit en viktig partner under utvecklingen av eActros från prototyp till seriefordon, och vi ser fram emot att fortsätta vårt starka partnerskap med DACHSER på vägen mot utsläppsfria transporter.”

Om den serieutvecklade eActros

eActros batterier kan bestå av antingen tre (eActros 300, räckvidd 300 kilometer) eller fyra batteripaket (eActros 400, räckvidd 400 kilometer), som vart och ett har en installerad kapacitet på 112 kWh1 och en användbar kapacitet på cirka 97 kWh. De två vätskekylda motorerna ger en kontinuerlig effekt på 330 kW och en toppeffekt på 400 kW. Dessutom kan elenergi återvinnas vid planerad körning. Den energi som återvinns genom bromsning matas tillbaka in i eActros batterier och är sedan tillgänglig igen för att driva fordonet. eActros kan laddas med upp till 160 kW. Vid en konventionell snabbladdningsstation med en laddningsström på 400A tar det lite mer än en timme för de tre batteripaketen att ladda från 20 procent av kapaciteten till 80 procent.

Övergången till helt elektriska lastbilar gynnar också förarna: Enligt tillverkaren möjliggör drivdynamiken hos eActros en mer avslappnad körning med mindre stress än med en vanlig dieseldriven lastbil. Den låga tyngdpunkten förbättrar kurvtagningen. Bullernivån på insidan har sänkts med 10 dB – vilket motsvarar ungefär en halvering av den märkbara ljudnivån – något som också bidrar till ökad förarkomfort vid full last. Jämfört med en dieseldriven lastbil är vibrationerna betydligt mindre

 
DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic