Flygfrakt: Situationen på flygplatserna PVG, HKG och FRA

Situationen är fortsatt utmanande för flygtransportmarknaden efter högtiden Golden Week i Kina. Med den här uppdateringen vill vi ge dig en kort översikt för våra stora flygnav i Kina och Tyskland.

Shanghai PVG och andra flygplatser i Kina:

  • Exportefterfrågan från Kina ökade med 30 procent under Golden Week jämfört med föregående veckor. Överbokningen har fortsatt efter ledigheten.
  • På flygplatsen i Shanghai, PVG, ligger marktjänstkapaciteten kvar på 60–70 procent av den normala nivån.
  • Alternativa flygplatser i Kina inklusive Zhengzhou (CGO), Peking (PEK) och stora flygplatser i södra Kina är under press och är därför inte tillgängliga för alternativa rutter.
  • De flesta transportföretag erbjuder inte ytterligare kapacitet i varken västgående och östgående riktning. Därför är det ont om utrymme och priserna ligger kvar på en höga nivåer.
  • I Hongkong (HKG) har flygtransportmarknaden drabbats av två tyfoner inom loppet av sju dagar. Till följd av detta har många flygningar ställts in och återhämtningsprocessen är pågående.
  • Förutom de ogynnsamma väderförhållandena kom rapporter om covid-smitta hos den största godshanteringsagenten på Hongkongs flygplats, vilket ledde till minskad kapacitet  och flera inställda flygningar.

Frankfurts flygplats (FRA):

  • På Frankfurts flygplats har den största marktjänstagenten för flygbolagen i Frankfurt, Frankfurt Cargo Services (FCS), just nu betydande problem med hanteringen av importgods. Tillgången av utrustning är begränsad och det skapar därför en mindre eftersläpning.
  • En förändring i tullprocessen ställer krav på fullständiga och korrekta data från flygbolagen, detta för att undvika att varje försändelse hanteras för sig vilket har lett till förseningar i godshanteringen.
  • Vissa flygbolag har ännu inte fullt ut infört de nödvändiga justeringarna, vilket medförde att allt fler transporter behövde hanteras med en ”manuell” procedur som orsakade en omfattande eftersläpning. 
  • Situationen hos FCS blir långsamt bättre, men det lär ta cirka 8–10 dagar att komma ikapp.
  • Samtidigt kom tullmyndigheterna överens om att tillfälligt upphäva den nya processen fram till slutet av denna månad.
  • På så sätt kan försändelser som nyligen inkommit hanteras med relativt små förseningar.
  • Andra marktjänstagenter i Frankfurt rapporterar också om en kritisk situation och har redan vidtagit åtgärder som att förkorta leveranstiderna för export.

Inom DACHSER är kapaciteten i flygtransportnätet fortsatt stabil och motståndskraftig och vi arbetar oavbrutet för att se till att det förblir så. Om du har frågor är du välkommen att kontakta din lokala representant på DACHSER.

Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic