Nyheter

Från Göteborg till Waddinxveen

Hon var speditörslärling på DACHSER som en del av ett unikt gränsöverskridande utbildningssamarbete. Nu kommer Forwarding Assistant Olivia Jarl att korsa nya landsgränser i sitt arbete. I november tog hon steget och flyttade till Nederländerna där hon kommer att ta nästa steg på sin DACHSER-resa. Vi har följt henne under hennes sex år på DACHSER Sweden.

Olivia Jarl, Forwarding Assistant på DACHSER Sweden i Göteborg.

Olivia Jarl är Forwarding Assistant på DACHSER Sweden i Göteborg. 2014 började hon som speditörslärling i ett unikt dansk-svenskt utbildningssamarbete, och när hon avslutade sin utbildning 2017 blev hon fast anställd på sin favoritavdelning: kundservice. Nu väntar nästa stora äventyr utanför Sveriges gränser, men fortfarande på DACHSER, i Waddinxveen, nära Rotterdam i västra Nederländerna.

”De senaste åren har jag velat bo utomlands någon gång. Och just när man arbetar inom DACHSER är möjligheterna att flytta sitt liv och arbetsliv till en annan stad, ett annat platskontor eller till och med ett annat land bra. Vi har samma processer och system överallt. Dessutom ger det lite trygghet att allt inte är nytt, men att du i princip redan känner till några av arbetsflödena och uppgifterna när du börjar på en ny arbetsplats. Det är skönt att inte vara en komplett nybörjare,” berättar Olivia.

Olivia Jarl är en sådan person som tacklar allt med ett leende – även när man frågar om hennes lite krångliga väg in i logistikvärlden. Hon ville faktiskt studera logistik vid Göteborgs universitet, men av en tillfällighet började hon istället som Trainee på DACHSER Sweden istället. När hon tog examen fick hon, förutom en fast anställning inom Customer Service, möjlighet att åka på en månads utbyte i en annan filial – och hon valde Waddinxveen utanför Rotterdam. Det var en positiv upplevelse, men en månad räckte inte, varför Olivia Jarl nu följer sin längtan tillbaka till det något främmande platskontoret, där hon tog några av sina första steg som fullt formad speditör.

"Jag har tur att jag får fortsätta inom Customer Service-avdelningen på Export Service i Waddinxveen. Det var det jag önskade, det är det jag känner bäst och jag gillar att ha kontakt med massor av olika människor,” säger Olivia, som redan har fyra års erfarenhet av kundservice. Avdelningen är i grunden densamma, men vardagen och kulturen har förändrats.

Dörren till Europa står öppen

Kanske denna längtan att uppleva ett annat samhälle är ett drag som kännetecknar de yngre generationerna. Hur som helst är det inte ovanligt att ungdomar som arbetar på DACHSER i ett av de skandinaviska länderna undersöker möjligheten att bli utsända på andra filialer i organisationen.

Redan under sin utbildning som speditör reste Olivia regelbundet till Danmark för att gå på Roskilde Business School. Hon har hittat sin nisch inom kundservice på DACHSER – vare sig det är i Sverige eller i Nederländerna. Här får hon vara i kontakt med en massa olika personer – från kunder och kollegorna vid terminalen till alla olika avdelningar på kontoret samt lastbilschaufförerna.

"Man lär sig otroligt mycket varje dag och man får ny input från olika människor till hur man kan hjälpa dem i en arbetsvardag vilket är mycket givande," avslutar Olivia Jarl som har fått en riktigt bra start på kontoret i Waddinxveen.

Kontakt Maria Andersen Communications Coordinator Nordic