Från trainee till expert på kundservice

Just nu söker DACHSER Sweden nya traineer till den unika svensk-danska speditörsutbildningen som kombinerar arbete på ett av de fem platskontoren i Sverige med teoretiska kurser via Roskilde Handelsskole utanför Köpenhamn. Fyra unga svenskar har redan gått utbildningen och de blir nu mentorer för den nya generationen av speditionstraineer.

Olivia Jarl, Forwarding Assistant på DACHSER Netherlands’ filial i Waddinxveen.
Olivia Jarl, Forwarding Assistant på DACHSER Netherlands’ filial i Waddinxveen.

Olivia Jarl är Forwarding Assistant på DACHSER Netherlands’ filial i Waddinxveen nära Rotterdam. 2014 började hon som speditionstrainee på DACHSER Swedens platskontor för vägtransport i Göteborg, och när hon avslutade sin utbildning 2017 blev hon fast anställd på sin favoritavdelning: kundservice. Här har hon hittat sin nisch och får vara kontaktpunkt för många olika personer – från kunder och kollegorna vid terminalen till alla olika avdelningar på kontoret samt lastbilschaufförerna.

"Man lär sig otroligt mycket varje dag och man får ny input från olika människor till hur man kan hjälpa dem i en arbetsvardag vilket är mycket givande," berättar Olivia Jarl. ”De senaste åren har jag velat bo utomlands, och just när man arbetar inom DACHSER finns det goda möjligheter att flytta sitt liv och arbetsliv till en annan stad eller till och med ett annat land. Vi har samma processer och system överallt, så man känner i princip till arbetsflödena och uppgifterna inom hela företaget.”

Brinner för att hjälpa andra

När Olivia tog examen fick hon möjlighet att åka på en månads utbyte på ett annat platskontor – och hon valde Waddinxveen utanför Rotterdam. Men en månad räckte inte: Under hösten 2020 flyttade hon tillsammans med sin sambo till Waddinxveen.

”Det är intressant att lära känna alla kunder och veta vad som är viktigt för varje kund,” säger Olivia Jarl.

”Den största skillnaden är att jag har andra kollegor runtom mig, och kontoret är lite större,” berättar Olivia. Som en starkt social person brinner hon för att hjälpa kunder, och i Waddinxveen har hon fått mer tid att gå djupare in i kundrelationerna, eftersom serviceavdelningen består av fyra team.

”Det är intressant att lära känna alla kunder och veta vad som är viktigt för varje kund,” fortsätter Olivia. ”Nu har jag lite mer fokus på transporten från lagret till mottagarna. Jag arbetar med färre kunder och får insikt i just deras specifika flöden. Som servicemedarbetare får jag även veta mycket om alla processer – jag vet vad som händer i transportkedjan och jag klurar ut lösningar när något går fel.”

”Mitt bästa råd är att vara öppen.” Olivia Jarl, Forwarding Assistant och expert på kundservice.
”Mitt bästa råd är att vara öppen.” Olivia Jarl, Forwarding Assistant och expert på kundservice.

Goda råd till framtida traineer

Olivia Jarl är en sådan person som tacklar det mesta med ett leende – oavsett om det handlar om nedstängningar i Holland som gav anledning att fira julen 2020 på ett något annorlunda sätt, eller hennes krångliga väg in i logistikvärlden. Hon hade egentligen planerat att studera logistik vid Göteborgs universitet, men ödet ville något annat och hon sökte jobbet som trainee hos DACHSER:

”Mitt bästa råd är att vara öppen,” berättar hon. ”Det jag tycker var så fantastiskt med att vara trainee är att man verkligen blir inkastad i allt från dag ett. Man gör det bästa man kan med sina förutsättningar, och man ska inte vara rädd att ställa frågor. Det är bara att vara nyfiken!”

Kontakt Maria Andersen Communications Coordinator Nordic