Tillbaka
Marknadsinformation Nyheter

Hård Brexit – Förberedelser

Även om det sker vissa framsteg i förhandlingarna mellan EU och Storbritannien kan man fortfarande inte utesluta att det blir en avtalslös Brexit den 31 oktober 2019.

Konsekvenserna av ett utträde utan avtal den 31 oktober är välkända – inte minst när det gäller rörligheten för varor till och från Storbritannien. Först och främst bör man förvänta sig längre väntetider på grund av gränskontroller och tullklarering av allt gods i enlighet med WTOs regler.

DACHSER kommer att vidta lämpliga åtgärder för att se till att alla varor som anländer till/lämnar Storbritannien efter klockan 23:00 GMT (00:00 CET) den 31 oktober förtullas och beskattas i enlighet med detta.

Vi vill än en gång sammanfatta de viktigaste punkterna och åtgärderna för att se till att konsekvenserna och leveransförseningarna för våra kunder blir så små som möjligt.

Vid en hård Brexit måste följande information och dokument finnas tillgängliga för tullklarering innan varorna hämtas upp:

  • Fraktsedel
  • Kommersiell faktura/pro forma-faktura
  • Packlista/följesedel
  • Exportdokument
  • Preferensdokument och andra produktspecifika dokument om möjligt

Vänligen se till att dokumenten innehåller följande information:

Avsändare med EORI-nummer, mottagare med kontaktuppgifter, importör om annan än mottagaren med kontaktuppgifter, sekventiellt fakturanummer, incoterms, antal och typ av paket, varubeskrivning, ursprungsland, Taric-kod, varornas värde, valuta, brutto-/nettovikt.

Se till att informationen håller hög datakvalitet – dokumenten måste stämma exakt med respektive fysiska överföring.

Om dokumenten görs tillgängliga för oss i elektronisk form ska de om möjligt ha en upplösning på motsvarande 300 dpi.

Vi behöver också namn på kontaktpersonen för tull inklusive kontaktuppgifter till din mottagare/importör (e-postadress) så att vi kan kontakta dem för att få nödvändig tullfullmakt. Det behöver vi för att kunna utföra den nödvändiga tullklareringen. Utan fullmakt kan vi inte utföra tullklareringen.

Observera också att vi även kommer att behöva mer detaljerad leveransinformation, som antal och typ av paket, varubeskrivning och varornas värde, om du har fått leveranser till Irland via brittiskt territorium, eftersom vi måste utfärda ett transiteringsförfarande genom Storbritannien. I början rekommenderar vi också att du lägger till en T2L till dessa leveranser då vi ännu inte är säkra på om den irländska tullen kommer att godta T2 som underlag för fritt rörliga varor inom EU efter att de passerat Storbritannien. 

I vårt eLogistics-program ändras eventuella incoterms på grund av tullen. I början kommer endast FCA/EXW eller DAP att vara möjliga i eLogistics för att processen ska garanteras. Även EDI-informationen om incoterms måste anpassas. Ansvarig person på din filial kommer att kontakta dig för att se till att de nödvändiga förändringarna blir korrekta.

Vi ber dig ha förståelse och att du samarbetar med oss så att DACHSER kan göra ditt varuflöde så effektivt och problemfritt som möjligt om en hård Brexit blir verklighet.

De viktigaste förberedande åtgärderna har vi dessutom angett på vår checklista för Brexit.

Kontakta gärna din DACHSER-filial om du har ytterligare frågor.

Definition of important terms PDF (0,14 MB)
DACHSER över hela världen
Kontakta oss