Logistikens underbara värld

Det är Logistics Operatives som håller i taktpinnen på lagret och på transitterminalen. De är praktiska och engagerade och har massor av sunt förnuft. När det gäller DACHSER är och förblir personalen en av grundfaktorerna för framgångsrika logistiktjänster. Att attrahera kvalificerad personal blir dock alltmer utmanande. 

”Jag tycker inte om kontorsarbete och ville göra något mer praktiskt”, säger Heidi Gravers Jensen, Logistics Operative på DACHSER Denmarks logistikcenter i Kolding. Foto: Sine Nielsen
”Jag tycker inte om kontorsarbete och ville göra något mer praktiskt”, säger Heidi Gravers Jensen, Logistics Operative på DACHSER Denmarks logistikcenter i Kolding. Foto: Sine Nielsen

Logistiken kopplar samman världen. Det kommer inte som någon överraskning att landningsbanan på Linz International Airport verkar leda direkt till DACHSER Logistics Center Hörsching. Det är inte så långsökt som det kan låta, eftersom DACHSER Austria kopplar samman platsen med flera destinationer i Österrike, Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien, Portugal, Benelux, Storbritannien, Skandinavien, Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern via en schemalagd frakttjänst.
Med andra ord är aktiviteten hela tiden hög på kontraktslogistiklagret, som stod klart 2017 och har cirka 10 000 kvadratmeter lagringsutrymme och drygt 20 000 pallplatser. När det blir hektiskt vid lastkajerna och i de höga gångarna med lagerfack behåller ”Cap'n” lugnet: skiftförman Ryland Morgan ansvarar för ett team med tio till tolv samlastare, orderplockare och gaffeltrucksförare. ”Vi gör ett bra jobb, eftersom vi gillar att möta utmaningarna tillsammans”, säger han med ett brett leende.
Den 38-årige jamaicanen hade ingen tidigare logistikerfarenhet. Från början var Morgan utbildad kock och tillbringade fem år till sjöss på ett kryssningsfartyg, där han lagade mat till så många som 2 000 passagerare. Det fanns mycket att göra och många historier att berätta – som handlade om hårt arbete och tidsbrist, men också om fjärran länder, fantastiska soluppgångar och solnedgångar, stormar och gnistrande stjärnhimlar.
Sedan lämnade han havet för kärleken och hamnade på land i Österrike. ”När jag skulle bli förälder visste jag att det var dags att bli bofast”, säger han. Han började hos en logistikspecialist som arbetade med färskvaror, innan han via en bekant fick jobb hos DACHSER.

Kärlek vid första ögonkastet

Heidi Gravers Jensen kände sig också uppskattad, både som individ och för sitt jobb, när hon gjorde en nystart i sin karriär på DACHSER Denmarks logistikcenter i Kolding. Den 41-åriga mamman hade tidigare avslutat en teknisk utbildning och arbetat inom administration. ”Jag tycker inte om kontorsarbete och ville göra något mer praktiskt”, säger hon. Hon hade alltid varit intresserad av transport och logistik, så vid något tillfälle tog hon också körkort för lastbil. ”För några månader sedan förmedlade en vän kontakt med DACHSER. Jag gjorde praktik på lagret och insåg snart att det var kärlek vid första ögonkastet”, säger hon och blinkar.
Hon kände inte till DACHSER sedan tidigare, förutom att hon sett de gula och blå lastbilarna på vägarna. Nu kör hon sin gaffeltruck genom lagret med uppenbar entusiasm och uppskattar att ”alla dagar är olika”.
Hon har inget emot att hennes arbetsdag börjar klockan 3: ”Jag gillar att stiga upp tidigt. Det betyder att jag får ut mer av dagen.” Hemma är hon engagerad i sin familj. Hon blev nyligen mormor: ”så jag har alltid fullt upp”. Hon är också en engagerad medlem i en ridklubb, då hon gärna varvar ner med att rida och umgås med hästar.
Det är förstås självklart att en ny miljö alltid medför särskilda utmaningar, som kan vara för många för en nybörjare att hantera på egen hand i början.

”Jag får direkt allt stöd jag behöver från mitt team. Mina kollegor är alltid mycket hjälpsamma och har stort tålamod – som tur är. Varje dag finns det massor att lära sig”, säger Heidi Gravers Nielsen.

Det faktum att hon är den enda kvinnan i ett team på tio-tolv personer bekommer henne inte det minsta. ”Vi har en bra arbetsmiljö och behandlar varandra med respekt”, säger hon. Site manager Lotte Bøgh Pasfall kan gå i god för det. ”Det är fantastiskt att ha Heidi här. Hon är en oerhört glad och positiv person. Direkt blev tonen lite mindre hård än den hade varit i ett team med bara män. Alla vill vara perfekta gentlemän”.
Hennes vänner och bekantskapskrets har också märkt hur mycket hon älskar sitt nya jobb, säger Gravers Jensen. En vän frågade nyligen ut henne om jobbet och lämnade sedan in en egen ansökan. ”Nu får vi vänta och se. Logistik är en unik, underbar värld som erbjuder en enorm potential för framtiden”.

 

Skiftförman Ryland Morgan ansvarar för ett team med tio till tolv samlastare, orderplockare och gaffeltrucksförare.
Skiftförman Ryland Morgan ansvarar för ett team med tio till tolv samlastare, orderplockare och gaffeltrucksförare.

Människor gör skillnad

”Kvalitet skapas av människor. Det kommer fortsatt att vara en viktig särskiljande faktor i en digitaliserad värld, säger Bernhard Simon, vd för DACHSER. Inte minst eftersom medarbetare och förare är oumbärliga som den direkta kopplingen till kunden. Simon är fast övertygad om att ”i slutändan kommer vår framgång i framtiden alltid att avgöras av människor – särskilt de som arbetar på transitterminaler och lager och som är ansvariga för att skapa minst hälften av vårt värde”. Därför lägger det familjeägda företaget särskild tonvikt på sina ”logistikagenter”, den term DACHSER använder för att lyfta fram de värdefulla insatser som den operativa personalen bidrar med.

Även om karriärutsikterna och möjligheterna till avancemang för logistikagenter är bättre nu än de har varit på länge får logistiksektorn det allt svårare att locka tillräckligt kvalificerade medarbetare. ”Vi är på väg mot en svår kapacitetsflaskhals som skapar problem för oss, förklarar Simon.

DACHSER har på senare år vidtagit åtgärder för att åtgärda situationen. DACHSER Service und Ausbildungs GmbH startades 2014 för att säkra den framtida tillgången på kvalificerade lastbilschaufförer. ”Idag är vi ett av Tysklands största utbildningscenter för lastbilschaufförer. För närvarande är 207 personer i utbildning och 45 har redan framgångsrikt genomfört vårt nya program. Snart kommer vi att nå vårt mål att ha 300 professionella förarpraktikanter”, säger Simon.

”Med det här initiativet hjälper vi till att förbättra statusen för föraryrket. Tyskland behöver idag cirka 50 000 yrkesförare, en siffra som förväntas öka”, säger DACHSERs vd. ”Vi behöver mänskliga förare inom logistiken. Någon gång i framtiden kanske de inte längre själva kör sina lastbilar på motorvägarna, men det finns flera andra uppgifter som de måste utföra – till exempel vid lastkajen eller gentemot kunden. I verkligheten fungerar inte maskiner utan människor, inte ens vid självkörning eller inom logistiken. Vårt viktigaste fokus här är säkerheten”.

Som ett led i DACHERs strategiska fokusprogram Idea2net har företaget dessutom utvecklat ett koncept som är skräddarsytt efter logistikagenternas behov (se även intervjun på sidan 7). Med anledning av detta genomförde DACHSER förra året workshops och drygt 300 intervjuer med logistikagenter för att ta reda på vad de tycker och vilka förväntningar de har. Dessutom genomförde DACHSERs styrelseledamöter en roadshow, där de träffade medarbetarna på plats och svarade på deras frågor. Som Simon förklarar: ”Nyckeln till framgång är att ha en tydlig förståelse för medarbetarnas behov och förväntningar. Detta är det enda sättet att säkerställa att vi attraherar rätt medarbetare, utbildar och utvecklar dem på rätt sätt, leder dem och i slutändan visar dem den uppskattning de förtjänar”.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss