Utveckling inom godshantering

En ny teknikstandard flyttar in på DACHSERs europeiska transitterminaler - en specialdesignad dubbeldäckad enhet. Bakom utvecklingen ligger frågor som ergonomi för förare, en säker arbetsmiljö och lönsamhet.

En ny teknikstandard flyttar in på DACHSERs europeiska transitterminaler - en specialdesignad dubbeldäckad enhet.

Efter nästan två år av utveckling och testning på utvalda anläggningar är det dags: ERDi från Jungheinrich, en dubbeldäckad truckenhet i helt ny design som specialanpassats för användning hos DACHSER, kan nu användas på logistikleverantörens samtliga europeiska filialer. På längre sikt kommer fordonet att utgöra den nya teknikstandarden på DACHSERs filialer.

”Genom att permanent integrera ett lättare litiumjonbatteri, som tar mindre plats, kunde vi utveckla ett nytt fordonschassi som är betydligt kortare än på de fordon som har använts hittills. Äldre modeller är designade för att blybatterier ska bytas ut från sidan”, förklarar André Bilz, Team Leader Fleet Management Terminal Equipment hos DACHSER. Det är första gången som det har varit möjligt att bygga en maskin som körs med styrhandtag, har en skyddande, förarhytt och som ändå kan användas i tvåmetersgångarna på DACHSERs transitterminaler. Tidigare lösningar med ett lateralt manövreringskoncept och rattstyrning, så kallade sidlastare, har inte fått någon bred acceptans bland förarna.
 

Förarnas önskemål togs tillvara på under utvecklingen

DACHSER och tillverkaren Jungheinrichs utvecklingsteam har arbetat nära tillsammans för att utveckla den nya trucktypen. Logistikoperatörernas behov spelade en central roll i utvecklingen och deras krav införlivades i designen. ”Det nya fordonet förverkligar många av förarnas önskemål och innebär ett stort steg framåt när det gäller förarergonomi, en säker arbetsmiljö och lönsamhet”, säger Bilz. 

Den nya Jungheinrich ERDi med permanent integrerat litiumjonbatteri är just nu den mest kompakta trucken i sin klass och är hela 30 cm kortare än föregångaren. Denna nya utveckling innebär därmed också en stegvis utfasning av batteribyten från sidan, vilket tidigare var nödvändigt i en verksamhet med flera skift för att säkerställa en tillräcklig strömförsörjning. Att använda enheter med de nya, betydligt kraftfullare och i stort sett underhållsfria litiumjonbatterierna kräver förändringar i laddningsinfrastrukturen. DACHSER konverterar därför sina filialer i Europa i enlighet med detta.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic