Karriär Mediaroom

eLogistics: Din onlineportal för att hantera logistik

eLogistics ger dig åtkomst till alla data och en direktanslutning till dina transport- och lagerhanteringssystem samt snabb och enkel information om alla processer längs leveranskedjan. 

Det finns många funktioner tillgängliga för hantering, kontroll och transparens. Du kan beräkna fraktavgifterna, lägga till transportordra, spåra processer på lagret, hitta rätt produkter för dina logistikbehov eller spåra dina leveranser i realtid. Vi skapar maximal transparens tack vare en streckkodsskanning längs leveranskedjan.

Fördelarna med eLogistics:

  • Full transparens över hela logistikprocesskedjan
  • Tids-, kostnads- och resursbesparingar
  • Användarvänlighet med högsta detaljnivån  
  • Individuell anpassningsförmåga av systemet

Dessa funktioner är tillgängliga i eLogistics:

1. productpilot: Hänvisar dig till den perfekta produkten

Med productpilot blir det enkelt att välja rätt produkt. Med detta verktyg kan du snabbt fastställa de optimala transittiderna för dina leveranser inom Europa. När du har lagt till land och postnummer kan du se vilka entargo-produkter och vivengo-produkter som bäst uppfyller dina behov.

2. freightquotation: Håll koll på alla dina fraktkostnader

Med freightquotation kan du snabbt fastställa dina avtalade fraktpriser. freightquotation är det perfekta verktyget för snabb prisinformation utan utförliga interna eller externa förfrågningar och dina avtalade priser med DACHSER tas in i beräkning. När du fått en översikt över priserna kan du överföra din begäran direkt till transportorder så att du omedelbart kan skapa en order. 

3. transportorder: Slutför dina beställningar med ett enda klick

Med transportorder kan du kontrollera din orderhantering online. Systemet kan anpassas till dina behov. Detta sparar dig tid före tilldelning och med automatiserade importer av beställningsdata. Integrerad adresshantering garanterar ett enkelt underhåll av dina adresser. En importfunktion för adresser från ditt EPR-system gör adresshanteringen komplett. Med anslutningen till Domino är det också möjligt att ladda upp dokument, registrera information om farligt gods, skicka framtida order och använda egna NVE.

4. shipmentpointer: Ger dig information om status för din leverans

Med shipmentpointer kan du begära att se statusen för dina leveranser när som helst på ett snabbt och smidigt sätt. Oavsett om du anger ditt NVE/SSCC, HAWB & HB/L, följesedel-, order- eller leveransnummer kommer shipmentpointer hitta dina specifika leveranser. För mobil Tracking & Tracing finns shipmentpointer-appen för iPhone, Blackberry och Android. Här kan du skapa en spårningslänk för varje leverans så att du alltid kan se aktuell status. Du kan också vidarebefordra den här länken till dina kunder eller partners.

5. shipmentcontrol: Alla leveranser i korthet

Med shipmentcontrol kan du spåra dina transporter online – ner till individuell förpackningsnivå. Alla leveransuppgifter sänds direkt från förarens dator till det centrala systemet. Du kan få reda på mottagarens namn, se signatur och leveranstiden i realtid samt spåra alla avvikelser. Du kan dessutom få tillgång till DACHSERs digitala arkivsystem i vilket försändelserelaterad fotografisk dokumentation lagras. Här kan du skapa en spårningslänk för varje leverans så att du alltid kan se aktuell status. Du kan också vidarebefordra den här länken till dina kunder eller partners. shipmentcontrol erbjuder inte bara Tracking & Tracing för distributionslogistik (shipmentcontrol send), men även för upphandlingslogistik (shipmentcontrol collect). Med ett enda klick kan du växla mellan fönster och spåra försändelser för vilka du är mottagare, men även dina hämtningsordrar.

6. warehousecontrol: Ditt fönster till lagret

Med warehousecontrol kan du spåra processflödet in i minsta detalj – från orderplockningsstatus till batchspårning. På det sättet kan du kontrollera raderingar och inventarier. Med en länk till shipmentcontrol kan du övervaka hela leveransprocessen.

7. deliveryorder: Få dina varor ut ur lagret

Med deliveryorder kan vi förvara dina varor på våra lager, klara för leverans. Du kan anpassa din deliveryorder efter dina behov. Du kan ange de inställningar som är viktiga för dig och visa eller dölja funktioner.

8. ordermonitor: Få kontroll över dina beställningar

Med ordermonitor kan du enkelt granska och övervaka dina beställningar från leverantörer världen över. Alla viktiga uppgifter sammanställs – tydligt och strukturerat. ordermonitor är ett oumbärligt verktyg för övervakning av din leveranskedja. Den erbjuder sökfunktioner och aktiva rapporter, uppladdning av dokument och många andra funktioner. Andra fördelar: Du kan konfigurera applikationen enligt dina individuella önskemål och krav för varje produkt.

9. invoicecenter: Hantera alla dina fakturor online

Via vårt invoicecenter kan du nå alla detaljerade leveransspecifika data online. Data finns som PDF-, Excel- och CSV-filer. Alternativt kan dessa uppgifter även överföras digitalt via vårt EDI-center. Detta sparar både papper och arbete. Med vår batchfakturering, kommer du bara att motta ett ark per post. Information om avdrag för ingående moms och uppgifter för specifika bokföringsperioder har vi sammanfattat här.

10. palletpoolaccount: Ditt digitala pallkonto

pallettpoolaccount hanterar all lastutrusting som kräver spårning, t.ex. europallar eller lastpallar. I synnerhet: Om DACHSER accepterar pallarna kommer de att krediteras till ditt palletpoolaccount och debiteras vid returen. Du kan ladda ner dina data i Excel- eller PDF-format när som helst.