Rekommenderade artiklar

Pressmeddelanden 11/19/2019
DACHSER Sweden Air & Sea Logistics stärker säljteamet

DACHSERs kontor för sjö- och luftfrakt i Göteborg har anställt en ny Sales Executive. Niclas Andersson ska bidra till att driva DACHSERs sjö- och flygfraktverksamhet på den svenska marknaden.

Läsa
Pressmeddelanden 11/15/2019
DACHSER tillsätter Sales Manager i Göteborg

Daniel Jonsson blir ny Sales Manager hos DACHSER Sweden AB i Göteborg. Beslutet att utnämna en Sales Manager är ett av flera steg i den positiva utveckling som Göteborgs platskontor har genomgått under de senaste åren.

Läsa
Nyheter 11/12/2019
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?

I detta numret av vårt nyhetsbrev får du bland annat en uppdatering på Brexit. Du kan också läsa mer om hur Blåkläder fick en stabil och hög kvalitetsnivå med fasta och snabba ledtider till hela den europeiska marknaden. Allt detta och mer därtill hittar du i vårt senaste nyhetsbrev.

Läsa
Marknadsinformation 11/08/2019
Förlängd tid för Brexit

Som bekant börjar de tidiga allmänna val för det britiska underhuset 12 december 2019. EU har också fattat beslut om att förlänga Brexit-tidsfristen till den 31 januari 2020. Därmed skjuts risken för att Storbritannien lämnar EU utan ett utträdesavtal. Om man tidigare än så hinner godkänna det som krävs öppnas även för ett utträde redan den 30 november eller den 31 december.

Oavsett om det blir en “mjuk” eller en “hård” Brexit, är tulldeklarationerna avgörande för tullhanteringen av transporter till och från Storbritannien. Därför ber vi dig att förse oss med de tulldokument vi behöver.

Vi följer utvecklingen nära och uppdaterar informationen på vår hemsida.

Läsa

DACHSER Sweden

Pressmeddelanden 10/24/2019
DACHSER tilldelas IMD Global Family Business Award 2019

IMD Business School, International Institute for Management Development, tilldelar DACHSER priset för att man har stabila ledningsstrukturer både i företaget och i familjen, i kombination med verksamhetsoptimering och fokus på kvalitet.

Läsa
2
Nyheter 10/23/2019
Blåkläder optimerar logistiken med DACHSER

Det svenska företaget Blåkläder är kända över hela världen för säkra och kvalitativa arbetskläder. Under de senaste åren har företaget upplevt en stark tillväxt vilket också har ställt högre krav på deras logistik- och transportlösningar. Genom att byta leverantör på pallförsändelser till DACHSER fick Blåkläder en stabil och hög kvalitetsnivå med fasta och snabba ledtider till hela den europeiska marknaden.

Läsa
Marknadsinformation 10/22/2019
Nya Incoterms 2020

En ny version av Incoterms börjar gälla den 1 januari 2020 och kommer att medföra ett antal förändringar. De leveransvillkor som utfärdats av Internationella Handelskammaren reglerar väsentliga skyldigheter för köpare och säljare inom internationell handel, som transport av varor till köparen, transportkostnader, ansvar för förlust av och skada på varor samt försäkringskostnader.

Genom att anpassa Incoterms 2020 till rådande globala handelsförfaranden blir den nya versionen aktuell och inriktad på praxis. Syftet med revisionen var att göra Incoterms-reglerna mer användarvänliga. Exempelvis har presentationen av reglerna ändrats för att göra det enklare för användarna att välja lämplig regel. Dessutom har ordningsföljen för reglerna ändrats och reviderade användarinstruktioner har lagts till för varje regel.

När det gäller innehållet har betydande förändringar gjorts jämfört med Incoterms 2010, särskilt vad gäller följande:

  • Olika täckningsnivåer inom CIF och CIP: Liksom tidigare är säljaren fortfarande skyldig att i enlighet med Incoterms 2020 teckna och betala för transportförsäkring i reglerna CIF (Cost Insurance Freight) och CIP (Carriage Insurance Paid). Skillnaden mot Incoterms 2010 är att de två reglerna nu ger olika minimitäckning. När CIF används är den minimitäckning som ska gälla oförändrad. Den transportförsäkring som ska tas ut av säljaren måste fortsatt som minst motsvara täckningen i klausul (C) i Institute Cargo Clauses eller liknande klausuler (försäkring av angivna risker). Om CIP används måste säljaren nu tillhandahålla försäkringsskydd i enlighet med klausul (A) i Institute Cargo Clauses (fullständig risktäckning). Både CIF och CIP gör det möjligt för avtalsparterna att komma överens om ett försäkringsskydd som avviker från detta.
  • Inkludering av säkerhetsrelaterade krav: Säkerhetsrelaterade krav för transport av varor har nu inkluderats i regel A 4 och A 7 för varje regel i Incoterms 2020. I likhet med de övriga reglerna i Incoterms bör det noteras att reglerna endast är direkt tillämpliga för parterna i köpeavtalet och ingår inte i transportavtalet.
  • Incoterms 2020 innehåller regler för transport med egna transportmedel i FCA, DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) och DDP (Delivered Duty Paid).
  • För varor som säljs enligt FCA (Free Carrier) och som är avsedda för sjötransport (t.ex. varor i containrar) anger FCA ett nytt alternativ i framtiden. Köparen och säljaren kan komma överens om att köparen ska instruera sin transportör att utfärda ett ombordkonossement till säljaren efter att varorna har lastats. Samtidigt är säljaren skyldig att lämna över detta ombordkonossement till köparen. Det görs vanligtvis genom deltagande banker.
  • DAT byter namn till DPU (Delivered at Place Unloaded). Enligt DAT i Incoterms 2010 levererade säljaren varorna så snart de lossades från transportmedlet vid en ”terminal”. Men enligt anvisningarna för Incoterms 2010 skulle inte termen ”terminal” uppfattas ur teknisk synvinkel, utan avsåg alla lossningsplatser. I Incoterms 2020 har man tagit hänsyn till detta genom att byta namn på DAT till DPU (Delivered at Place Unloaded) i syfte att göra det tydligare. Det innebär att en (avtalad) plats i framtiden kan vara destinationsplatsen.

Incoterms gäller mellan parterna i ett (nationellt eller internationellt) köpeavtal och fokuserar på – men är inte begränsat till – särskilda rättigheter och skyldigheter inom detta avtalsförhållande. Utifrån en enhetlig definition som garanteras på detta sätt kan senare tolkningsproblem eller avvikelser mellan parterna i köpekontraktet undvikas. Det bör noteras att Incoterms, på grund av sin karaktär som allmänna villkor, inte utgör lagstadgade bestämmelser och därmed endast blir juridiskt bindande om de har avtalats mellan parterna i köpekontraktet genom motsvarande hänvisning (för Incoterms 2020 är detta också möjligt innan 1 januari 2020). I enskilda fall har dock bestämmelser i lag som strider mot detta fortfarande företräde före en Incoterm-regel.

Incoterms reviderades av 500 experter från mer än 40 länder.Reglerna är erkända i hela världen och används på mer än 30 olika språk.

Marknadsinformation 10/22/2019
Hård Brexit – Förberedelser

Även om det sker vissa framsteg i förhandlingarna mellan EU och Storbritannien kan man fortfarande inte utesluta att det blir en avtalslös Brexit den 31 oktober 2019.

Konsekvenserna av ett utträde utan avtal den 31 oktober är välkända – inte minst när det gäller rörligheten för varor till och från Storbritannien. Först och främst bör man förvänta sig längre väntetider på grund av gränskontroller och tullklarering av allt gods i enlighet med WTOs regler.

DACHSER kommer att vidta lämpliga åtgärder för att se till att alla varor som anländer till/lämnar Storbritannien efter klockan 23:00 GMT (00:00 CET) den 31 oktober förtullas och beskattas i enlighet med detta.

Vi vill än en gång sammanfatta de viktigaste punkterna och åtgärderna för att se till att konsekvenserna och leveransförseningarna för våra kunder blir så små som möjligt.

Vid en hård Brexit måste följande information och dokument finnas tillgängliga för tullklarering innan varorna hämtas upp:

  • Fraktsedel
  • Kommersiell faktura/pro forma-faktura
  • Packlista/följesedel
  • Exportdokument
  • Preferensdokument och andra produktspecifika dokument om möjligt

Vänligen se till att dokumenten innehåller följande information:

Avsändare med EORI-nummer, mottagare med kontaktuppgifter, importör om annan än mottagaren med kontaktuppgifter, sekventiellt fakturanummer, incoterms, antal och typ av paket, varubeskrivning, ursprungsland, Taric-kod, varornas värde, valuta, brutto-/nettovikt.

Se till att informationen håller hög datakvalitet – dokumenten måste stämma exakt med respektive fysiska överföring.

Om dokumenten görs tillgängliga för oss i elektronisk form ska de om möjligt ha en upplösning på motsvarande 300 dpi.

Vi behöver också namn på kontaktpersonen för tull inklusive kontaktuppgifter till din mottagare/importör (e-postadress) så att vi kan kontakta dem för att få nödvändig tullfullmakt. Det behöver vi för att kunna utföra den nödvändiga tullklareringen. Utan fullmakt kan vi inte utföra tullklareringen.

Observera också att vi även kommer att behöva mer detaljerad leveransinformation, som antal och typ av paket, varubeskrivning och varornas värde, om du har fått leveranser till Irland via brittiskt territorium, eftersom vi måste utfärda ett transiteringsförfarande genom Storbritannien. I början rekommenderar vi också att du lägger till en T2L till dessa leveranser då vi ännu inte är säkra på om den irländska tullen kommer att godta T2 som underlag för fritt rörliga varor inom EU efter att de passerat Storbritannien. 

I vårt eLogistics-program ändras eventuella incoterms på grund av tullen. I början kommer endast FCA/EXW eller DAP att vara möjliga i eLogistics för att processen ska garanteras. Även EDI-informationen om incoterms måste anpassas. Ansvarig person på din filial kommer att kontakta dig för att se till att de nödvändiga förändringarna blir korrekta.

Vi ber dig ha förståelse och att du samarbetar med oss så att DACHSER kan göra ditt varuflöde så effektivt och problemfritt som möjligt om en hård Brexit blir verklighet.

De viktigaste förberedande åtgärderna har vi dessutom angett på vår checklista för Brexit.

Kontakta gärna din DACHSER-filial om du har ytterligare frågor.

Pressmeddelanden 10/14/2019
Edoardo Podestá tar över rodret för DACHSER Air & Sea Logistics

DACHSER utser Edoardo Podestá till Chief Operations Officer (COO) för affärsområdet Air & Sea Logistics. Han har länge varit Managing Director för Asien/Stillahavsregionen och kommer nu att leda DACHSERs globala sjö- och flygtransportverksamhet. Podestá efterträder Jochen Müller.

Läsa
Nyheter 10/02/2019
Nytt DACHSER Magazine!

DACHSERs europeiska nätverk för vägtransport har byggts ut. Hemligheten har alltid varit att lägga rätt pusselbitar på rätt plats så att de tillsammans skapar en helhetsbild.

Marknadsinformation 09/25/2019
Checklista inför Brexit – vad bör du hålla ögonen på?

Vad bör du vara uppmärksam på i händelse av en hård Brexit?

Förseningar vid gränsövergångar kan bli en stor utmaning i händelse av en hård Brexit. En annan utmaning kan bli den nya byråkratiska belastningen för godstransporter till och från Storbritannien. Först och främst bör man förvänta sig längre väntetider vid gränskontrollerna och tullklarering av allt gods i enlighet med WTOs regler.

Vi har sammanfattat en checklista inför Brexit för företag som transporterar gods till och från Storbritannien. Du hittar den nedan:

Nyheter 08/27/2019
Har du registrerat dig för vår kundundersökning?

Hur blir man bättre på sitt arbete? Genom att få feedback. Kom ihåg att dela dina tankar med oss.

Läsa
Nyheter 08/27/2019
Besök oss på Elmia Nordic Transport 2019

8 till 10 oktober 2019 kommer DACHSER Sweden att delta på Elmia Nordic Transport Infrastructure-mässan i Jönköping. Elmia Nordic Transport är mässan för transporter, transportrelaterad infrastruktur, intermodalitet och samhällsbyggande.

Läsa
2
Nyheter 08/27/2019
Logistikens underbara värld

Det är Logistics Operatives som håller i taktpinnen på lagret och på transitterminalen. De är praktiska och engagerade och har massor av sunt förnuft. När det gäller DACHSER är och förblir personalen en av grundfaktorerna för framgångsrika logistiktjänster. Att attrahera kvalificerad personal blir dock alltmer utmanande. 

Läsa
Visa mer

DACHSER Corporate

Pressmeddelanden 11/19/2019
DACHSER enlarges branch in Öhringen

Construction work has begun to expand DACHSER’s Öhringen branch. By summer 2020, the existing transit terminal will be 3,500 square meters larger. A new story will also be added to the office building, increasing its floor space by 600 square meters. DACHSER is investing some EUR 9.5 million in the project.

Läsa
Nyheter 11/14/2019
Machine Learning and Deep Learning - A look at future technologies

What are machine learning and deep learning actually about? And what benefits do these future technologies offer specifically for logistics?

Läsa
Nyheter 11/14/2019
New Managing Director for DACHSER Finland Air & Sea Logistics

Petri Kallio joined DACHSER Finland Air & Sea Logistics Oy as a Managing Director on October 15, 2019. The 51-year old Finnish national reports to Thomas Krüger, Managing Director, DACHSER Air & Sea Logistics EMEA. Kallio succeeds Juha Isohanni who has opted to leave the company to pursue new professional opportunities.

Läsa
2
Nyheter 11/12/2019
"Without the corresponding culture, no real compliance is possible"

Numerous contemporary studies and research findings confirm that the best protection against white-collar crime and corporate malfeasance is a compliance approach based on values – such as responsibility, integrity, trust, and honesty – just like the one that DACHSER has been pursuing already for ten years.

Läsa
Gå till

Mest lästa

Nyheter 05/24/2019
transport logistic 2019 i München

04-07 juni: transport logistic är världens ledande internationella mässa för logistik, mobilitet, IT och supply chain management, och den har ägt rum i München sedan 1978.

Läsa
Nyheter 05/29/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Sweden

Victor Nilsson är ny Sales Executive på DACHSER Sweden AB:s filial i Stockholm. Han har jobbat i branschen sedan han var 18 år, bland annat med spedition, tull, trafikplanering och senast som utesäljare hos DSV i Landskrona.

Läsa
2
Nyheter 04/09/2019
En flexibel Tysklandslösning – Didriksons valde DACHSER

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Sedan 1913 har Didriksons tillverkat vattentäta plagg som skyddar mot regn, kyla och vind. Nu har företaget en strategi om att växa på den tyska marknaden – en relativt ny marknad för Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.

Läsa
Pressmeddelanden 05/21/2019
DACHSER Air & Sea Logistics startar verksamhet i Sverige

DACHSER Air & Sea Logistics går in på den svenska marknaden och har nu ett kontor för sjö- och flygfrakt i Göteborg.

Läsa
Pressmeddelanden 11/05/2018
Ny Branch Manager för DACHSER Norway AS

Den 1 januari 2019 tillträder Armend Krasniqi (33) tjänsten som Branch Manager European Logistics hos DACHSER Norway AS.

Läsa
Nyheter 04/16/2019
DACHSER Köln börjar med leveranser med eldrivna transportcyklar

DACHSERs logistikcenter i Köln har börjat använda elcyklar vid leveranser i stadskärnan. Förutom att förbättra luftkvaliteten är detta en åtgärd som logistikleverantören vidtar som svar på att det införs allt fler trafikbegränsningar samtidigt som trafikstockningarna och byggzonerna blir fler och gör det svårt att leverera till stadskärnor med konventionella lastbilar.

Läsa
Pressmeddelanden 01/15/2019
DACHSER Sweden tecknar avtal med Volvo Cars

Ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen är ny kund hos DACHSER. Framöver kommer två specialbyggda megatrailers att frakta reservdelar från Volvo Cars i Torslanda utanför Göteborg till DACHSER Sweden AB's filial i Göteborg.

Läsa
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden rinner ut

Medan politikerna fortsätter att försöka hitta en väg ut ur Brexitkrisen rycker dagen då det är dags att lämna EU närmare. Nu är det upp till företagen att systematiskt planera och förbereda sig för alla eventualiteter. En viktig fråga: tull.

Läsa
Pressmeddelanden 04/02/2019
DACHSER eftersträvar hållbar tillväxt

DACHSER redovisade betydande tillväxt också för 2018. Logistikleverantören ökade sina konsoliderade nettointäkter med 5,5 procent till 5,57 miljarder euro. Precis som förra året ökade antalet försändelser, nu med 2,5 procent till 83,7 miljoner, och tonnaget steg med 3,0 procent till 41,3 miljoner ton. Med 30 609 anställda totalt, en ökning med 1 511 jämfört med föregående år, var DACHSERs personalstyrka rekordstor.

Läsa
Pressmeddelanden 06/18/2019
Nytt resultatrekord för DACHSER Nordic

Årsredovisningen för 2018 för DACHSERs nordiska koncern visar på en omsättning på 1,6 miljarder kronor och ett resultat före skatt på 64,9 miljoner – vilket motsvarar en ökning med 56,4 procent. Störst har tillväxten varit för det svenska dotterbolaget, där resultatet före skatt fyrdubblades från 4,2 miljoner under 2017 till 17,3 miljoner under 2018.