Rekommenderade artiklar

Nyheter 02/27/2020
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?

I vårt senaste nyhetsbrev kan du bland annat läsa om att Carl-Johan Westas, Branch Manager i Göteborg från 1 januari 2020 har tagit över ansvaret för filialen i Malmö parallellt med hans ansvar som platschef i Göteborg. Du får också nyheten om DACHSER Finland Oy som vidareutvecklar sin affärsmodell på den finska marknaden.

Läsa
2
Nyheter 02/25/2020
Compliance inom företaget – en fråga om företagskultur

Allt fler företag inser vikten av att införa standarder för compliance, det vill säga instrument och mekanismer inom ett företag som förhindrar att medarbetarna bryter mot lagen och agerar oetiskt. Men hur når man dit?

Läsa
Nyheter 02/25/2020
DACHSER investerar i Finland

DACHSER Finland Oy vidareutvecklar sin affärsmodell på den finska marknaden. Med en väglogistikterminal som planeras stå klar i Kerava under andra halvåret 2020 kommer export- och importmöjligheterna för den finska industrin att förbättras avsevärt.

Läsa
Marknadsinformation 02/20/2020
Nationell strejk i Frankrike fortsätter i februari och mars

Den franska strejken mot en ny pensionsreform har pågått i flera månader och parterna har ännu inte lyckats hitta en lösning. Ytterligare åtgärder planeras för strejken den 20 och 27 februari och 5 mars. Det kan påverka din leveranskedja.

Nedan har vi listat några av de viktigaste konsekvenserna för sjö-, luft- och järnvägstjänster:

  • Personalen i de franska hamnarna strejkar den 20 och 27 februari och 5 mars.
  • Det förväntas en brist på förare och förseningar av lastfartyg.
  • Omdirigering av transporter via Antwerpen är möjlig men återigen måste du förvänta dig förseningar eftersom både åkerier och rederier är kraftigt överbelastade till följd av strejken.
  • Det bör förväntas 2-3 veckors försening på sändningar som kräver specialutrustning.
  • Järnvägstjänster påverkas inte
  • Luftfrakttjänster påverkas inte

Vi arbetar hårt för att erbjuda dig de bästa alternativa lösningarna och informerar kontinuerligt om hur situationen påverkar din leveranskedja.

Om du har frågor beträffande ditt gods är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson från DACHSER.

Läsa

DACHSER Sweden

Marknadsinformation 02/18/2020
Senaste nytt om vår verksamhet i Kina

Vi fortsätter att informera om status för verksamheten på våra filialer och den senaste utvecklingen i Kina.

Allmän status

Fabriker och företag återupptar gradvis verksamheten. Myndigheterna arbetar hårt med att begränsa spridningen av det nya coronaviruset, som WHO nu gett namnet COVID-19. För att förhindra infektioner på arbetsplatsen är företagen skyldiga att ansöka hos lokala myndigheter innan de kan återuppta arbetet.

DACHSERs filialer

Alla DACHSERs filialer är verksamma. En del filialer är stängda under ansökningsprocessen, men personalen arbetar hemifrån. Vi ber om ursäkt för förseningarna i vissa processer, då de flesta enheter i leveranskedjan i Kina inte arbetar med full kapacitet.

  • Alla DACHSERs filialer förutom Nanjing, Kunshan och Wuhan har återupptagit verksamheten med begränsad personal på grund av lokala karantänsförfaranden och förebyggande åtgärder
  • DACHSERs filialer i Nanjing och lagret i Kunshan kommer att återuppta verksamheten när godkännanden från myndigheterna beviljas.
  • Wuhan är stängt och planeras öppna igen den 24 februari, vilket kan ändras beroende på situationen.
  • De flesta av våra medarbetare arbetar hemifrån.
  • Hongkong-filialen bedriver full verksamhet. Vi fortsätter att följa situationen noga och kommer att informera om vår förmåga att bedriva verksamheten påverkas.

Transportlogistik i Kina

Vi gör vårt bästa för att din leveranskedja ska fungera så smidigt som möjligt, men andra enheter i leveranskedjan har eventuellt ännu inte återgått till full kapacitet. Transportörer och terminaler återupptar gradvis verksamheten med begränsad personalstyrka. Förseningar och andra operativa problem kan förväntas.

Vägtransport:

  • Brist på lastbilschaufförer och det finns bara ett begränsat antal lastbilsföretag som har fått tillstånd att återuppta verksamheten.
  • Förhållandena för lastbilstransporter i landet är utmanande, inte minst när det gäller transporter mellan städer och mellan provinser på grund av att regleringarna har stramats åt för vägtrafiken.
  • Vägtransporterna till Shanghai är strikt kontrollerade, vilket kan påverka leveranserna till Shanghais hamn och till Shanghais flygplats Pudong.
  • Transportcertifikat krävs för lastbilar som ska köra in i eller lämna Hubei-provinsen.

Flygfrakt:

  • Flygbolag har återupptagit frakten till och från Kina
  • Många flygbolag har ställt in passagerarflygen till och från Kina. Därför är kapaciteten fortfarande begränsad.
  • Chartertjänster finns tillgängliga med garanterad upphämtnings- och transittid för våra kunder med brådskande leveranser.

Sjöfrakt:

  • Transportföretagen har minskat antalet avgångar till och från Kina.
  • Sjötransportterminalerna bedriver verksamhet, utom i Wuhan.
  • Brist på utrustning börjar bli ett problem.
  • Containertransporter på lastbil återupptas med i snitt endast 50 procent av normal kapacitet.
  • USA och Vietnam har karantänkrav för fartyg som avgår från kinesiska hamnar.

Inom DACHSER vidtar vi beredskapsåtgärder och kommer att erbjuda dig de bästa alternativa lösningarna för att din leveranskedja ska fungera om en transport påverkas.

Vi håller våra kunder uppdaterade med den senaste informationen om den rådande situationen. Om du har problem och/eller frågor är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson från DACHSER.

Läsa
Marknadsinformation 02/14/2020
Coronavirus: senaste nytt om vår drift i Kina

Vi kommer att se till att hålla dig uppdaterad om den aktuella situationen i Kina. För att hålla det nya coronaviruset nCoV under kontroll har myndigheterna i Kina vidtagit ett antal försiktighetsåtgärder för att förhindra folkmassor och därmed minimera risken för ytterligare spridning av viruset.

Många av DACHSERs filialer öppnades måndag den 10 februari men tyvärr med begränsad personal på grund av myndigheternas säkerhetsåtgärder och reseförbud. Därför bör du också förvänta dig förseningar och operativa utmaningar som brist på lastbilar och begränsad kapacitet.

Våra filialer i Chengdu, Nanjing, Ningbo, Shenzhen, Suzhou och Zhongshan är för närvarande stängda just nu tills ansökningsprocessen hos de lokala myndigheterna är över. Nedan har vi listat ytterligare information om vår drift i Kina just nu:

  • Personalen arbetar hemifrån
  • Vi uppdaterar ständigt med information om när våra filialer i Kina kommer att öppna för normal drift
  • Filialen i Hong Kong är i full drift

Vi följer utvecklingen nära och kommer att fortsätta att uppdatera med information om eventuella förändringar i driften. Se vår webbplats för de senaste nyheterna om hur situationen i Kina påverkar din leveranskedja. Om du har frågor beträffande dina försändelser är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson från DACHSER.

Läsa
Marknadsinformation 02/03/2020
Coronavirus: uppdateringar om DACHSERs verksamhet i Kina

Det nya coronaviruset nCoV har spridits snabbt i Kina och i många städer och provinser finns bekräftade fall. För att hålla epidemin under kontroll har landets centralregering meddelat att den kinesiska nyårshelgen förlängs till den 2 februari. Lokala myndigheter har dock bett företagen i sina regioner låta medarbetarna återvända till kontoret först vid ett senare datum – i de flesta fall den 10 februari.


DACHSERs filialer

Merparten av DACHSERs filialer öppnar officiellt igen den 10 februari. Från den 3 februari kommer en begränsad personalstyrka – beroende på vilken stad det handlar om och om lokala myndigheter ger sitt tillstånd – att börja arbeta för att hantera kritiska transporter och minimera olika effekter som kvarhållande, förseningsavgifter, TLX-meddelanden, etc. Vi beklagar att vi inte kan bedriva vår verksamhet som vanligt, men försöker göra vårt bästa för att erbjuda grundläggande service.

Vi kan inte säga exakt när våra kontor igen kan öppna, eftersom det beror på situationen, men vi förväntar oss öppna på följande datum:

  • Peking: 3 februari
  • Chengdu: 3 februari
  • Dalian: 10 februari
  • Dongguan: 10 februari
  • Guangzhou: 10 februari
  • Nanjing: 10 februari
  • Ningbo: 10 februari
  • Qingdao: 10 februari
  • Shanghai: 10 februari
  • Shenzhen: 10 februari
  • Suzhou: 10 februari
  • Tianjin: 3 februari
  • Wuhan: 14 februari
  • Xiamen: 10 februari
  • Zhongshan: 10 februari


Verksamheten i Wuhan

DACHSERs personal på Wuhan-filialen kommer att arbeta hemifrån och en del av verksamheten hanteras via vårt Shanghai-team.

Myndigheterna i provinsen Hubei har meddelat att kunderna kommer att behöva ansöka om ett transportcertifikat hos de lokala myndigheterna och lämna in certifikatet till logistikföretaget om de har varor som ska komma in i eller lämna provinsen med lastbil.


Allmän verksamhet i Kina
Vi gör vårt bästa för att verksamheten ska fungera så smidigt som möjligt, men observera att de flesta fabriker i Kina fortfarande är stängda. Transportörer, flygbolag och terminaler erbjuder service på miniminivå.

Därför bör du räkna med förseningar och andra operativa utmaningar.

Vi kommer att fortsätta att uppdatera dig via vår webbplats med den senaste informationen om hur situationen påverkar din leveranskedja. Om du har problem och/eller frågor beträffande dina försändelser är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson från DACHSER.

Läsa
Marknadsinformation 01/31/2020
Brexit: den 31 januari 2020

Storbritannien lämnar EU den 31 januari 2020. Som det ser ut nu kommer ingenting att förändras vad gäller godstrafiken mellan EUs medlemsländer och Storbritannien förrän i slutet av 2020.

Därefter bör ett frihandelsavtal mellan EUs medlemsländer och Storbritannien träda i kraft. Det är dock fortfarande oklart om ett sådant frihandelsavtal hinner förhandlas fram och godkännas innan årsskiftet.

Vi har sammanfattat en checklista inför Brexit för företag som transporterar gods till och från Storbritannien. Den ger en översikt över hur du förbereder din inför Brexit. Nedan hittar du en länk till checklistan.

Om du har frågor gällande dina leveranser är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER.

Nyheter 01/30/2020
Kraftfulla data

Snabbare och mer precisa data gynnar i slutändan hela leveranskedjan. Det leder till en viktig fråga. Hur kan vi som logistikleverantör göra varor och informationsflöden mer förutsägbara, effektiva och hållbara?

Läsa
Marknadsinformation 01/20/2020
Nationell strejk i Frankrike – konsekvenser

Under de senaste veckorna har kollektivtrafiken i Frankrike drabbats av massiva strejker mot en ny pensionsreform. Strejken är fortfarande på gång.

Hamnarna i Frankrike är hårt överbelastade på grund av strejken. Alternativ som Antwerpen, Genua och Barcelona påverkas också. Därför får du förvänta förseningar när du bokar upphämtning eller leverans via dessa hamnar.

Nedan är en översikt över strejkaktiviteten i de franska hamnarna:

  • Dunkerque: hamnarbetare strejkar 23 januari till 24 januari; bogserbåtar från 22 till 25 januari kl. 06.00
  • Le Havre: hamnarbetare strejkar 22 januari till 25 januari kl. 06.00; bogserbåtar från 24 till 25 januari kl. 08.00
  • Montoir: hamnarbetare strejkar 22 januari till 25 januari kl. 06.00; bogserbåtar från 21 till 24 januari kl. 09.00
  • FOS: hamnarbetare strejkar 22 januari till 25 kl. 06.00; bogserbåtar 20 till 23 januari kl. 09.00

Upphämtning och leverans via järnvägstrafik kommer förmodligen också att försenas på grund av strejken. Hittills påverkas inte flygtrafiken, men håll ett öga på vår hemsida för mer information kring detta.

Våra operativa team arbetar hårt för att minimera konsekvenserna av strejken så att dina varor når sin destination så fort som möjligt.

Om du har frågor gällande dina leveranser är du alltid välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER.

Läsa
Pressmeddelanden 12/17/2019
DACHSER får ny Branch Manager i Malmö

Från 1 januari 2020 kommer Carl-Johan Westas, Branch Manager European Logistics för DACHSER Sweden i Göteborg, att ta över ansvaret för filialen i Malmö parallellt med hans ansvar som platschef i Göteborg. Allan Wolter, nuvarande Branch Manager i Malmö, går i pension vid årsslutet.

Läsa
Nyheter 12/17/2019
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?

I detta nummer av vårt nyhetsbrev introducerar vi bland annat vår nya Sales Executive hos Air & Sea Logistics i Göteborg, Niclas Andersson. Vi har också fått en ny Sales Manager på vår European Logistics-filial i Göteborg, Daniel Jonsson, som har arbetat som Sales Executive de senaste tre och ett halvt åren.

Läsa
Marknadsinformation 12/16/2019
Parlamentsval i Storbritannien 2019

Torries vann parlamentsvalet i Storbritannien den 12 december 2019. Därför antas det nu att Storbritannien kommer att lämna Europeiska Unionen den 31 januari 2020 på grundval av utträdesavtalet som förhandlades fram 17 oktober 2019.

Utträdesavtalet inkluderar en övergångsperiod fram till 31 december 2020. Enligt utträdesavtalet inträder då en övergångsperiod under vilken det mesta i praktisk mening fortsätter som nu fram till utgången. Därför förväntar vi endast marginella begränsningar i leveranser till och från Storbritannien under övergångsperioden.

Om du har frågor gällande dina leveranser är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER.

Läsa
Nyheter 12/11/2019
Nytt DACHSER magazine är här!

Schweiz är känt för innovation och kvalitet i kombination med tradition och hantverk och därför har många produkter från landet ett gott rykte i hela världen. Ett av exemplen är halstabletterna Ricola, en klassisk karamell, vars speciella recept innehåller 13 örter från de schweiziska alperna.

Visa mer

DACHSER Corporate

Marknadsinformation 02/24/2020
COVID-19: updates on DACHSER’s operations in China

Most branches are operating with skeleton staffing while the rest of our staff are working from home due to local hygiene and preventive measures.

Though our branches are open, operations are not resuming to full capacity yet. Traffic controls are in place throughout the country; other suppliers in the transport chain are also operating with limited staff and reduced capacity. The shortage of truckers is currently the major challenge.

Please excuse us for the delay in some processes, as most of the units in the supply chain within China are not functioning in full capacity.

Transport logistics in China

While we are trying our best to keep your supply chain as smooth as possible, please consider that other units in the supply chain did not resume full capacity yet. Carriers and terminals are gradually resuming operations with skeleton staff. Delays and other operational issues are expected.

Road:

  • Lack of truckers is currently the major issue in China. The service is resuming with less than 50% of the usual labour supply;
  • Inter-cities and inter-provinces trucking are especially challenging due to increasingly tightened regulations on road, making road journeys heavily delayed.

Railway:

  • Rail carriers reduced departures from and to China in February;
  • Railway platforms which are now closed, are expected to resume from March 2020, i.e. Yiwu and Zhengzhou, detailed schedule to be updated;
  • Other status of railway remains the same, please refer to our last update;

Air:

  • Airlines resumed freighters to and from China;
  • Capacity is still an issue since many of the airlines suspended passenger flights;
  • Charter services are available with guaranteed uplift and transit time for our customers with urgent shipment;

Sea:

  • Shortage of truckers is the major issue;
  • Increasing challenge on equipment supply;
  • Carriers have reduced sailings to and from China;
  • Westbound: Backlog is expected once the factories are fully back into operations, leading to shortage of truckers and space;
  • Eastbound: Intense space shortage;
  • Ocean terminals are operating, except Wuhan;

At DACHSER, we have contingency measures in place and will offer you the best alternative solutions to keep your supply chain running in case any shipment is affected. Please rest assure that we will keep you updated via our website. In case of any questions, please get in contact with your local DACHSER contact person.

Läsa
Nyheter 02/20/2020
DACHSER organizes special charters to China

In response to the restricted air freight capacity situation caused by COVID-19, DACHSER Air & Sea Logistics has drawn up a charter contingency plan. As a result, customers can currently rely on a robust and reliable premium flight service from Frankfurt to China.

Läsa
Marknadsinformation 02/20/2020
National Strike on February 20, 27 and March 5

Find below the main impacts on air, sea freight and rail services:

  • French ports will be on strike with 4 hours on February 20, 27 and March 5.
  • Shortage of drivers have to be expected and some vessels have been delayed at the moment.
  • Also alternative options like Antwerp are congested (trucking companies and shipping lines).
  • Special equipment is lacking more than usual, we are facing 2/3 weeks delay.
  • Rail services are not concerned
  • Air freight is not concerned

Our operational teams will offer you the best alternative solutions and keep you posted on a regular basis of any development on your respective files.

Should you have any concerns and/or queries, please feel free to contact your local DACHSER representative.

Läsa
Marknadsinformation 02/20/2020
Further update on DACHSER’s operations in China

General status

Factories and businesses are resuming gradually, but very slowly. Authorities are working hard on containing the spread of the novel coronavirus, now known as COVID-19, officially named by the World Health Organization. To prevent infection at workplace, enterprises are required to submit applications to local authorities before they are allowed to resume work. Applicants need to demonstrate they are observing strict hygiene requirements and are capable of providing adequate hygiene consumables to the workforce.

DACHSER branches

All DACHSER branches are operating. Some of the branches are closed while undergoing the application process, still, staff are working from home and the operations are handled remotely. Please excuse us for the delay in some processes, as most of the units in the supply chain within China are not functioning in full capacity.

  • All DACHSER branches except Kunshan and Wuhan have resumed business with skeleton staffing in the office due to local quarantine procedures and preventative measures;
  • Kunshan warehouse will re-open once approvals from the authorities are granted;
  • Wuhan is closed and scheduled to re-open on February 24, subject to change depending on the situation;
  • Most of our team members are working from home
  • Hong Kong branch is fully operational. We continue to monitor the situation closely and will advise if our ability to operate is impacted.

Transport logistics in China

While we are trying our best to keep your supply chain as smooth as possible, please consider that other units in the supply chain did not resume full capacity yet. Carriers and terminals are gradually resuming operations with skeleton staff. Delays and other operational issues are expected.

Road:

  • Lack of truckers, there is only a limited number of trucking companies having received permits to resume operation;
  • Domestic trucking condition is challenging especially for inter-cities and inter-provinces due to increasing tightened regulations on road;
  • Road access to Shanghai is heavily controlled which may affect delivery to Shanghai Port and Shanghai Pudong Airport;
  • Transportation certificate is needed for trucks to enter or exit the Hubei Province;

Air:

  • Airlines resumed freighter to and from China;
  • Capacity is still an issue since many of the airlines suspended passenger flights;
  • Charter services are available with guaranteed uplift and transit time for our customers with urgent shipment;

Sea:

  • Carriers have reduced sailings to and from China;
  • Ocean terminals are operating, except Wuhan;
  • Lack of equipment starts to be an issue;
  • Container trucking only resumes on average 50% of normal capacity;
  • The US and Vietnam has quarantine requirements for vessels leaving Chinese ports.

Railway:

  • Rail carriers reduced departures to and from China; some railway platforms (i.e. Wuhan, Yiwu, Zhengzhou) are closed until further notice;
  • Rail terminals are operating except Wuhan (Wujiashan station吴家山站);
  • Customs are operating except Wuhan (overtime could be reserved with application from brokers);
  • FCL service on pre/on-carriage is a challenge due different policies of traffic controls applied by local authorities;
  • LTL service is not available as most of logistics parks/distribution centers are closed; FTL service is available in ad hoc level;

At DACHSER, we have contingency measures in place and will offer you the best alternative solutions to keep your supply chain running in case any shipment is affected.

We will keep our customers updated with the latest information on the current situation. Should you have any concerns and/or queries, please feel free to contact your local DACHSER representative.

Läsa
Gå till

Mest lästa

Nyheter 05/29/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Sweden

Victor Nilsson är ny Sales Executive på DACHSER Sweden AB:s filial i Stockholm. Han har jobbat i branschen sedan han var 18 år, bland annat med spedition, tull, trafikplanering och senast som utesäljare hos DSV i Landskrona.

Läsa
Nyheter 05/24/2019
transport logistic 2019 i München

04-07 juni: transport logistic är världens ledande internationella mässa för logistik, mobilitet, IT och supply chain management, och den har ägt rum i München sedan 1978.

Läsa
2
Nyheter 04/09/2019
En flexibel Tysklandslösning – Didriksons valde DACHSER

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Sedan 1913 har Didriksons tillverkat vattentäta plagg som skyddar mot regn, kyla och vind. Nu har företaget en strategi om att växa på den tyska marknaden – en relativt ny marknad för Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.

Läsa
Marknadsinformation 10/22/2019
Nya Incoterms 2020

En ny version av Incoterms börjar gälla den 1 januari 2020 och kommer att medföra ett antal förändringar. De leveransvillkor som utfärdats av Internationella Handelskammaren reglerar väsentliga skyldigheter för köpare och säljare inom internationell handel, som transport av varor till köparen, transportkostnader, ansvar för förlust av och skada på varor samt försäkringskostnader.

Genom att anpassa Incoterms 2020 till rådande globala handelsförfaranden blir den nya versionen aktuell och inriktad på praxis. Syftet med revisionen var att göra Incoterms-reglerna mer användarvänliga. Exempelvis har presentationen av reglerna ändrats för att göra det enklare för användarna att välja lämplig regel. Dessutom har ordningsföljen för reglerna ändrats och reviderade användarinstruktioner har lagts till för varje regel.

När det gäller innehållet har betydande förändringar gjorts jämfört med Incoterms 2010, särskilt vad gäller följande:

  • Olika täckningsnivåer inom CIF och CIP: Liksom tidigare är säljaren fortfarande skyldig att i enlighet med Incoterms 2020 teckna och betala för transportförsäkring i reglerna CIF (Cost Insurance Freight) och CIP (Carriage Insurance Paid). Skillnaden mot Incoterms 2010 är att de två reglerna nu ger olika minimitäckning. När CIF används är den minimitäckning som ska gälla oförändrad. Den transportförsäkring som ska tas ut av säljaren måste fortsatt som minst motsvara täckningen i klausul (C) i Institute Cargo Clauses eller liknande klausuler (försäkring av angivna risker). Om CIP används måste säljaren nu tillhandahålla försäkringsskydd i enlighet med klausul (A) i Institute Cargo Clauses (fullständig risktäckning). Både CIF och CIP gör det möjligt för avtalsparterna att komma överens om ett försäkringsskydd som avviker från detta.
  • Inkludering av säkerhetsrelaterade krav: Säkerhetsrelaterade krav för transport av varor har nu inkluderats i regel A 4 och A 7 för varje regel i Incoterms 2020. I likhet med de övriga reglerna i Incoterms bör det noteras att reglerna endast är direkt tillämpliga för parterna i köpeavtalet och ingår inte i transportavtalet.
  • Incoterms 2020 innehåller regler för transport med egna transportmedel i FCA, DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) och DDP (Delivered Duty Paid).
  • För varor som säljs enligt FCA (Free Carrier) och som är avsedda för sjötransport (t.ex. varor i containrar) anger FCA ett nytt alternativ i framtiden. Köparen och säljaren kan komma överens om att köparen ska instruera sin transportör att utfärda ett ombordkonossement till säljaren efter att varorna har lastats. Samtidigt är säljaren skyldig att lämna över detta ombordkonossement till köparen. Det görs vanligtvis genom deltagande banker.
  • DAT byter namn till DPU (Delivered at Place Unloaded). Enligt DAT i Incoterms 2010 levererade säljaren varorna så snart de lossades från transportmedlet vid en ”terminal”. Men enligt anvisningarna för Incoterms 2010 skulle inte termen ”terminal” uppfattas ur teknisk synvinkel, utan avsåg alla lossningsplatser. I Incoterms 2020 har man tagit hänsyn till detta genom att byta namn på DAT till DPU (Delivered at Place Unloaded) i syfte att göra det tydligare. Det innebär att en (avtalad) plats i framtiden kan vara destinationsplatsen.

Incoterms gäller mellan parterna i ett (nationellt eller internationellt) köpeavtal och fokuserar på – men är inte begränsat till – särskilda rättigheter och skyldigheter inom detta avtalsförhållande. Utifrån en enhetlig definition som garanteras på detta sätt kan senare tolkningsproblem eller avvikelser mellan parterna i köpekontraktet undvikas. Det bör noteras att Incoterms, på grund av sin karaktär som allmänna villkor, inte utgör lagstadgade bestämmelser och därmed endast blir juridiskt bindande om de har avtalats mellan parterna i köpekontraktet genom motsvarande hänvisning (för Incoterms 2020 är detta också möjligt innan 1 januari 2020). I enskilda fall har dock bestämmelser i lag som strider mot detta fortfarande företräde före en Incoterm-regel.

Incoterms reviderades av 500 experter från mer än 40 länder.Reglerna är erkända i hela världen och används på mer än 30 olika språk.

Pressmeddelanden 05/21/2019
DACHSER Air & Sea Logistics startar verksamhet i Sverige

DACHSER Air & Sea Logistics går in på den svenska marknaden och har nu ett kontor för sjö- och flygfrakt i Göteborg.

Läsa
Pressmeddelanden 11/05/2018
Ny Branch Manager för DACHSER Norway AS

Den 1 januari 2019 tillträder Armend Krasniqi (33) tjänsten som Branch Manager European Logistics hos DACHSER Norway AS.

Läsa
Nyheter 04/16/2019
DACHSER Köln börjar med leveranser med eldrivna transportcyklar

DACHSERs logistikcenter i Köln har börjat använda elcyklar vid leveranser i stadskärnan. Förutom att förbättra luftkvaliteten är detta en åtgärd som logistikleverantören vidtar som svar på att det införs allt fler trafikbegränsningar samtidigt som trafikstockningarna och byggzonerna blir fler och gör det svårt att leverera till stadskärnor med konventionella lastbilar.

Läsa
Pressmeddelanden 10/22/2018
Ny Branch Manager på DACHSER Sweden

Allan Wolter (62), tidigare Operations Manager på DACHSER Denmarks kontor i Köpenhamn, har utsetts till Branch Manager för DACHSER Sweden AB's kontor i Malmö.

Läsa
Pressmeddelanden 01/15/2019
DACHSER Sweden tecknar avtal med Volvo Cars

Ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen är ny kund hos DACHSER. Framöver kommer två specialbyggda megatrailers att frakta reservdelar från Volvo Cars i Torslanda utanför Göteborg till DACHSER Sweden AB's filial i Göteborg.

Läsa
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden rinner ut

Medan politikerna fortsätter att försöka hitta en väg ut ur Brexitkrisen rycker dagen då det är dags att lämna EU närmare. Nu är det upp till företagen att systematiskt planera och förbereda sig för alla eventualiteter. En viktig fråga: tull.

Läsa