Rekommenderade artiklar

Nyheter 12/04/2020
Från Göteborg till Waddinxveen

Hon var speditörslärling på DACHSER som en del av ett unikt gränsöverskridande utbildningssamarbete. Nu kommer Forwarding Assistant Olivia Jarl att korsa nya landsgränser i sitt arbete. I november tog hon steget och flyttade till Nederländerna där hon kommer att ta nästa steg på sin DACHSER-resa. Vi har följt henne under hennes sex år på DACHSER Sweden.

Läs
Nyheter 12/03/2020
Lastpallar i balans

De är en nyckelaktör i varuflödet i hela Europa: Europapallar. Att hitta en balans mellan efterfrågan och tillgängligheten på lastpallar i Europa håller på att bli en allt mer komplex utmaning. Jens Müller, Head of Network Management Organization hos DACHSER, förklarar hur DACHSER hanterar situationen.

Läs
2
Nyheter 12/02/2020
För ett hållbart samhälle: Allt fler NGO:er agerar runt om i världen

Nätverk av internationella icke-statliga organisationer eller NGO:er spelar en allt viktigare roll i globaliseringens tid. DACHSERs partnerskap med barnhjälpsorganisationen terre des hommes visar hur ett företag kan stötta en NGO långsiktigt.

Läs
Nyheter 11/24/2020
”När det gäller brexit sticker många företag huvudet i sanden”

Brexit är ett faktum och övergångsfasen avslutas om några veckor. Oavsett vilka avtal EU och Storbritannien kan komma att ingå på kort sikt innebär den 1 januari 2021 avsevärt minskad rörlighet för varor till och från Storbritannien. Steffen Wiese, Head of Sales för European Logistics, North Central Europe hos DACHSER, förklarar vad företag måste tänka på och att vissa till och med riskerar att påbörja förberedelserna för sent.

Läs

DACHSER Sweden

Pressmeddelanden 12/04/2020
DACHSER Norway erbjuder utsläppsfria leveranser i Oslo

DACHSER Norway lanserar ett eget utsläppsfritt leveransprojekt. Logistikleverantören kommer nu att ha två VW eCrafters som levererar direkt till mottagarna i centrala Oslo.

Läs
Pressmeddelanden 11/20/2020
Ny DACHSER-filial i Finland öppnar

DACHSER öppnade nyligen verksamhet vid en ny logistikterminal i Finland. I och med att logistikleverantören öppnar sin första cross-dock-anläggning i Kerava i Helsingforsregionen utökar man sina tjänster på den finska marknaden.

Läs
Marknadsinformation 11/19/2020
Kom ihåg att boka i god tid innan jul

Det kan vara bråttom i tiden innan jul – både hos oss och hos våra kunder. Det kan påverka dina leveranser varför vi rekommenderar att du bokar dina transporter i god tid innan jul.

Julen närmar sig snabbt, och det är dags att förbereda sig för julruschen. Kom ihåg att boka dina transporter i god tid för att dina varor ska komma fram innan jul.

Under jul- och nyårsveckorna har DACHSER öppet som vanligt men med begränsad personal och distribution.

Kontoret är öppet som vanligt på vardagarna men stängt på helgdagarna mellan jul och nyår. Här kan du se våra öppettider:

Torsdag 24 december: Stängt
Fredag 25 december: Stängt
Måndag 28 december: Öppet
Tisdag 29 december: Öppet
Onsdag 30 december: Öppet
Torsdag 31 december: Stängt
Fredag 1 januari: Stängt

Vi vill därför uppmärksamma på att du i god tid kontaktar din lokala DACHSER-kontaktperson, ifall du har några särskilda behov eller frågor angående julen.

Vi önskar dig en god jul & ett gott nytt år!

Läs
Marknadsinformation 11/18/2020
Senaste nytt om vår sjö- och flygfraktverksamhet

Vi informerar om den nuvarande situationen för vår Air & Sea Logistics-verksamhet i regionerna APAC, EMEA och Americas. I det bifogade dokumentet (se nedan) kan du få en översikt över vilka länder vi är verksamma i samt vilka länder vår verksamhet är begränsad i och varför. Eftersom situationen i länderna ständigt förändras kommer vi att uppdatera dokumentet regelbundet och publicera det på vår webbplats.

Läs
Nyheter 11/16/2020
”De starka logistikallianserna kommer att fortsätta trotsa coronasmittan”

Att ha ett nära samarbete med kunder och servicepartners för att hålla igång leveranskedjorna och kunna lita på varandra även i tuffa tider – för Bernhard Simon, CEO för DACHSER, är det avgörande för verksamheten under denna coronahöst.

Läs
Nyheter 11/03/2020
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?

Coronakrisen har tvingat oss att hitta nya sätt att arbeta och digitalisera många av våra interaktioner. Samtidigt har den lyft innovationen till nya höjder – och det är temat för detta nyhetsbrev.

Läs
2
Nyheter 10/28/2020
Kvalitetsexpert: ”Människor är drivkraften”

Människan är hjärtat i näringslivet. Det är människor som driver verksamheten, inte tvärtom. Men hur utvecklar du ständigt dig själv och andra för att lyfta kompetensen och få hela orkestern att spela i takt? Som logistikexpert arbetar Tommy Hellberg för och med andra människor varje dag – det är det som driver honom.

Läs
2
Nyheter 10/26/2020
Från vägpolis till truckpolis

Hur hittar man rätt person till rätt plats? Hur skapar man en bra arbetsmiljö där alla trivs? Är det kanske en fråga om kultur? Zaid arbetar på terminalen i Stockholm med att se till att kundernas gods kommer till rätt plats i rätt tid. Vi har pratat med honom om hur han startade på DACHSER Sweden och hans tankar om framtiden.

Läs
Nyheter 10/26/2020
Expert på sjö- och flygtransportsystem

Hur ser man till att behålla kunskapsutbytet i ett globalt nätverk av experter när kristider begränsar möjligheterna att träffas fysiskt? Hur ser man till att hela tiden optimera och harmonisera arbetsprocesser och systemanvändning både lokalt och globalt? Vi har pratat med Thomas Bech – certifierad expert på sjö- och flygtransportsystem – om processoptimering, något som inte minst är viktigt i kristider.

Läs
Marknadsinformation 10/20/2020
Vi har uppdaterat vår Brexit-checklista

Den 31 januari 2020 lämnade Storbritannien Europeiska unionen. Vi befinner oss för närvarande i en övergångsfas som avslutas den 31 december 2020. Om denna perioden skulle ha förlängts ytterligare, borde man ha enats om detta senast 1 juli 2020 och det är därför inte längre möjligt att förlänga övergångsfasen.

Storbritannien kommer inte längre att ingå i den inre europeiska marknaden och tullunionen från och med 1 januari 2021. Om Storbritannien och EU inte kan enas om ett utträdesavtal i den återstående tiden av övergångsfasen kommer handeln med Storbritannien i framtiden att omfattas av Världshandelsorganisationens regler för internationell handel.

På DACHSER kan vi inte påverka den politiska situationen i Storbritannien, men vi kan hjälpa dig att förbereda dig så gott som möjligt för de nya tullförfarandena. Därför har vi uppdaterat och anpassat vår Brexit-checklista till den nuvarande situationen. Nedan hittar du dokumentet som kan laddas ned.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson på DACHSER.

Läs
Visa mer

DACHSER Corporate

Nyheter 12/04/2020
“For us it is a beginning, not a farewell”

On 1 January, DACHSER CEO Bernhard Simon and Michael Schilling, COO Road Logistics, will join the Supervisory Board of the family company. They are leaving the new board team around Burkhard Eling a highly stable and crisis resilient company behind. Bernhard Simon on the changes at the top management level of DACHSER.

Läs
Nyheter 12/03/2020
DACHSER strengthens its position in the German logistics market

DACHSER has defended its leading position in the German logistics market in the newly published “TOP 100 in Logistics 2020/2021” study. In certain market segments such as consumer goods contract logistics or air and sea freight, the logistics provider can improve.

Läs
5+
Nyheter 12/03/2020
Digital aids

Digitalization is advancing in many areas, one of which is logistics. No-code platforms and other digital solutions can help optimize processes in everyday work. The former are online modular systems that provide predefined elements to simplify and expedite the creation of digital applications. Even without in-depth IT knowledge, employees can digitalize analogue processes on their own without spending time programming. These and other digital aids are in use in the DACHSER network as well.

Läs
2
Nyheter 12/03/2020
Network agility

The following applies to complex logistics networks: The more closely the individual hubs are connected, the more robust the networks are and the greater the flexibility they can offer customers in all sectors—even in times of crisis. Certain hubs take on additional, highly functional consolidation tasks—at DACHSER these are known as Eurohubs.

Läs
Gå till

Mest lästa

Marknadsinformation 10/22/2019
Nya Incoterms 2020

En ny version av Incoterms börjar gälla den 1 januari 2020 och kommer att medföra ett antal förändringar. De leveransvillkor som utfärdats av Internationella Handelskammaren reglerar väsentliga skyldigheter för köpare och säljare inom internationell handel, som transport av varor till köparen, transportkostnader, ansvar för förlust av och skada på varor samt försäkringskostnader.

Genom att anpassa Incoterms 2020 till rådande globala handelsförfaranden blir den nya versionen aktuell och inriktad på praxis. Syftet med revisionen var att göra Incoterms-reglerna mer användarvänliga. Exempelvis har presentationen av reglerna ändrats för att göra det enklare för användarna att välja lämplig regel. Dessutom har ordningsföljen för reglerna ändrats och reviderade användarinstruktioner har lagts till för varje regel.

När det gäller innehållet har betydande förändringar gjorts jämfört med Incoterms 2010, särskilt vad gäller följande:

  • Olika täckningsnivåer inom CIF och CIP: Liksom tidigare är säljaren fortfarande skyldig att i enlighet med Incoterms 2020 teckna och betala för transportförsäkring i reglerna CIF (Cost Insurance Freight) och CIP (Carriage Insurance Paid). Skillnaden mot Incoterms 2010 är att de två reglerna nu ger olika minimitäckning. När CIF används är den minimitäckning som ska gälla oförändrad. Den transportförsäkring som ska tas ut av säljaren måste fortsatt som minst motsvara täckningen i klausul (C) i Institute Cargo Clauses eller liknande klausuler (försäkring av angivna risker). Om CIP används måste säljaren nu tillhandahålla försäkringsskydd i enlighet med klausul (A) i Institute Cargo Clauses (fullständig risktäckning). Både CIF och CIP gör det möjligt för avtalsparterna att komma överens om ett försäkringsskydd som avviker från detta.
  • Inkludering av säkerhetsrelaterade krav: Säkerhetsrelaterade krav för transport av varor har nu inkluderats i regel A 4 och A 7 för varje regel i Incoterms 2020. I likhet med de övriga reglerna i Incoterms bör det noteras att reglerna endast är direkt tillämpliga för parterna i köpeavtalet och ingår inte i transportavtalet.
  • Incoterms 2020 innehåller regler för transport med egna transportmedel i FCA, DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) och DDP (Delivered Duty Paid).
  • För varor som säljs enligt FCA (Free Carrier) och som är avsedda för sjötransport (t.ex. varor i containrar) anger FCA ett nytt alternativ i framtiden. Köparen och säljaren kan komma överens om att köparen ska instruera sin transportör att utfärda ett ombordkonossement till säljaren efter att varorna har lastats. Samtidigt är säljaren skyldig att lämna över detta ombordkonossement till köparen. Det görs vanligtvis genom deltagande banker.
  • DAT byter namn till DPU (Delivered at Place Unloaded). Enligt DAT i Incoterms 2010 levererade säljaren varorna så snart de lossades från transportmedlet vid en ”terminal”. Men enligt anvisningarna för Incoterms 2010 skulle inte termen ”terminal” uppfattas ur teknisk synvinkel, utan avsåg alla lossningsplatser. I Incoterms 2020 har man tagit hänsyn till detta genom att byta namn på DAT till DPU (Delivered at Place Unloaded) i syfte att göra det tydligare. Det innebär att en (avtalad) plats i framtiden kan vara destinationsplatsen.

Incoterms gäller mellan parterna i ett (nationellt eller internationellt) köpeavtal och fokuserar på – men är inte begränsat till – särskilda rättigheter och skyldigheter inom detta avtalsförhållande. Utifrån en enhetlig definition som garanteras på detta sätt kan senare tolkningsproblem eller avvikelser mellan parterna i köpekontraktet undvikas. Det bör noteras att Incoterms, på grund av sin karaktär som allmänna villkor, inte utgör lagstadgade bestämmelser och därmed endast blir juridiskt bindande om de har avtalats mellan parterna i köpekontraktet genom motsvarande hänvisning (för Incoterms 2020 är detta också möjligt innan 1 januari 2020). I enskilda fall har dock bestämmelser i lag som strider mot detta fortfarande företräde före en Incoterm-regel.

Incoterms reviderades av 500 experter från mer än 40 länder.Reglerna är erkända i hela världen och används på mer än 30 olika språk.

Läs
Nyheter 05/29/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Sweden

Victor Nilsson är ny Sales Executive på DACHSER Sweden AB:s filial i Stockholm. Han har jobbat i branschen sedan han var 18 år, bland annat med spedition, tull, trafikplanering och senast som utesäljare hos DSV i Landskrona.

Läs
Pressmeddelanden 05/21/2019
DACHSER Air & Sea Logistics startar verksamhet i Sverige

DACHSER Air & Sea Logistics går in på den svenska marknaden och har nu ett kontor för sjö- och flygfrakt i Göteborg.

Läs
2
Nyheter 04/09/2019
En flexibel Tysklandslösning – Didriksons valde DACHSER

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Sedan 1913 har Didriksons tillverkat vattentäta plagg som skyddar mot regn, kyla och vind. Nu har företaget en strategi om att växa på den tyska marknaden – en relativt ny marknad för Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.

Läs
Nyheter 05/24/2019
transport logistic 2019 i München

04-07 juni: transport logistic är världens ledande internationella mässa för logistik, mobilitet, IT och supply chain management, och den har ägt rum i München sedan 1978.

Läs
Pressmeddelanden 10/22/2018
Ny Branch Manager på DACHSER Sweden

Allan Wolter (62), tidigare Operations Manager på DACHSER Denmarks kontor i Köpenhamn, har utsetts till Branch Manager för DACHSER Sweden AB's kontor i Malmö.

Läs
Pressmeddelanden 11/05/2018
Ny Branch Manager för DACHSER Norway AS

Den 1 januari 2019 tillträder Armend Krasniqi (33) tjänsten som Branch Manager European Logistics hos DACHSER Norway AS.

Läs
Nyheter 02/21/2019
Brexit: Tiden rinner ut

Medan politikerna fortsätter att försöka hitta en väg ut ur Brexitkrisen rycker dagen då det är dags att lämna EU närmare. Nu är det upp till företagen att systematiskt planera och förbereda sig för alla eventualiteter. En viktig fråga: tull.

Läs
Nyheter 04/16/2019
DACHSER Köln börjar med leveranser med eldrivna transportcyklar

DACHSERs logistikcenter i Köln har börjat använda elcyklar vid leveranser i stadskärnan. Förutom att förbättra luftkvaliteten är detta en åtgärd som logistikleverantören vidtar som svar på att det införs allt fler trafikbegränsningar samtidigt som trafikstockningarna och byggzonerna blir fler och gör det svårt att leverera till stadskärnor med konventionella lastbilar.

Läs
Pressmeddelanden 01/15/2019
DACHSER Sweden tecknar avtal med Volvo Cars

Ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen är ny kund hos DACHSER. Framöver kommer två specialbyggda megatrailers att frakta reservdelar från Volvo Cars i Torslanda utanför Göteborg till DACHSER Sweden AB's filial i Göteborg.

Läs