Rekommenderade artiklar

12/05/2022
Kvalitativa produkter kräver kvalitativ transport

I inredningsbutiker och blomsterfackhandlar runt om i Europa hittar kunder den skandinaviska designen från Wikholm Form. Dekoration och möbler i alla möjliga material transporteras från Sverige ut på den europeiska marknaden.

Läs
11/25/2022
DACHSER förvärvar kasasi och stärker sin digitala expertis

Förvärvet av kasasi är ett steg i rätt riktning för att stärka DACHSERs digitala expertis inom telematik, artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT).

Läs
5+
11/21/2022
Den digitala tvillingen - ökar transparensen inom styckegodshantering

Med AI-baserade algoritmer identifieras, lokaliseras och mäts automatiskt alla paket på transitterminalen. Ett första steg till att effektivisera arbetet genom att slippa att manuellt skanna och märka paket och på så sätt påskynda avgångstiderna. På två av DACHSERs filialer genomförs nu denna framgångsrika testverksamhet.  

Läs
2
11/14/2022
Leo ger en inblick i arbetet på terminalen

I sitt jobb på terminalen styr han graciöst trucken mellan pallarna, han lastar bilar, scannar gods och, inte minst, arbetar tillsammans med sina kollegor. Teamkänslan är hög och här hjälper man varandra. Möt Leo Ousman, Logistics Operative på DACHSER Swedens filial i Göteborg.

Läs

DACHSER Sweden

11/22/2022
Nya DACHSER Magazine är här!

Logistikbranschen är en drivkraft för innovation, med lösningar som nu allt snabbare blir en del av det dagliga arbetet. Lösningar som inkluderar alternativa drivlinor, ett brett utbud av digitala applikationer, intelligent användning av data samt nya, autonoma hjälpmedel i transitterminaler och lager.

Läs
11/21/2022
Vägtransport: Snöoväder påverkar logistiken

Det kraftiga snöfall som dragit in över stora delar av södra Sverige riskerar att påverka transportkedjan.

Läs
10/27/2022
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?

Höstens nyhetsbrev är fullspäckat med intressanta uppslag, få en överblick här och kom ihåg att du kan prenumerera för att få det direkt till din inkorg.

Läs
3
10/26/2022
Ett strömmande flöde

En stabil och integrerad förbindelse: GF Piping Systems och DACHSER har under flera år byggt upp en nära affärsrelation. DACHSERs lager i Jönköping förbinder en av världens ledande tillverkare av säkra och pålitliga rörsystem med den skandinaviska marknaden, ett samarbete täckande norra Europa som nyligen firade tioårsjubileum.

Läs
10/26/2022
Ett bekant nätverk i föränderliga tider

Att arbeta som speditör har aldrig varit mer intressant, men det kräver anpassningsförmåga och att hela tiden vara uppmärksam på den globala utvecklingen. Hur ser man till att ligga steget före utvecklingen och fortsätta dela kunskap? Det handlar om att skapa rörelse i nätverket och lära sig av varandra.

Läs
10/24/2022
Alltid till hands med DIY Logistics

Inom bygg- och trädgårdssektorn krävs det rätt verktyg för att få jobbet gjort – så även när det kommer till logistiken. Vi har pratat om utmaningar och möjligheter med en expert på området, Stefan Roysson, DIY Logistics ansvarig hos DACHSER Nordic samt Sales Manager i Malmö.

Läs
10/24/2022
Kom ihåg att boka i god tid innan jul

Tiden innan jul kan vara hektisk – både hos oss och hos våra kunder. Detta kan påverka dina leveranser, därför rekommendera vi att du bokar dina transporter i god tid innan jul.

Läs
10/19/2022
Sjöfrakt: Hamnen Ningbo Beilun är tillfälligt stängd

Till följd av ökande smittotal av Covid-19 stängs hamnen Ningbo Beilun i Kina tillfälligt ner. Här ger vi en överblick av situationen. 

  • Beilun-provinsens förvaltningskontor har beslutat att stänga hamnen och tillhörande anläggningar, inklusive lager och depåer i hamnområdet.
  • Alla FCL- och LCL-sändningar som redan finns i terminalområdet kommer att hanteras, men med risk för stora förseningar.
  • Även om situationen för närvarande inte gett påverkan på pråmtrafik och tullklarering i Beilun och det än så länge inte finns några avbokningar från rederier, kommer all export- och importverksamhet via sjöfrakt i Ningbo att tillfälligt avbrytas.

DACHSERs filial i staden Ningbo håller öppen som vanligt. Det är fortfarande möjligt att boka på bekräftade avgångar från hamnen, men leverans/hämtning av varor, hämtning/retur av tomma containrar och gate-in är inte möjligt för tillfället. Beroende på hur situationen utvecklas kan stora förseningar uppstå. Dessutom finns det brist på lastbilar i Beilun, då många lastbilschaufförer inte har de nödvändiga tillstånd för att komma in i hamnområdet eller passera vägkontroller, vilket leder till ytterligare flaskhalsar i kapaciteten.

Våra medarbetare inom sjö- och flygfrakt arbetar under högt tryck för att hitta den bästa lösningen för alla transporter. Om du har några frågor angående ditt gods är du som alltid välkommen att kontakta din lokala kontaktperson från DACHSER.
 

Läs
10/18/2022
Snacka tull och transport med DACHSER i höst

Under hösten anordnas Tulldagen i flera svenska städer. Här möts yrkesverksamma inom internationell handel, tull och transportfrågor för att ta del av seminarier, nyheter och skapa nya kontakter. Vi tar tempen på Olga Dorovskikh, Administration Specialist och tullexpert på DACHSER Sweden, som kommer delta under mässan i Göteborg.

Läs
10/11/2022
DACHSER Sweden utökar med Sales Manager i Örebro

DACHSER Sweden växlar upp och ökar sin närvaro i mellersta Sverige genom ett nytt säljkontor i Örebro. Stefan Sahlin tillträdde under sommaren rollen som Sales Manager. 

Läs
Visa mer

DACHSER Corporate

12/01/2022
Increase in truck toll rates in Germany

The German government has decided to increase the toll rates for trucks with a permissible total weight of 7.5 metric tons or more as of 1 January, 2023. Accordingly the toll rates for motorways and federal roads will be adjusted and external costs, such as air and noise pollution caused by trucks, will also be taken into account. These adjustments will result in an increase in toll rates in all classes. This must be taken into account in the toll tables of DACHSER.

The parliamentary groups in the German parliament have also agreed on a toll reform to take effect on January 1, 2024. This is to include the extension of the truck toll to vehicles weighing 3.5 tons or more and a CO2 toll.

If you need further information or have any questions, please contact your usual DACHSER contact.

Läs
11/30/2022
DACHSER France expands in Salon de Provence

DACHSER France is expanding its warehouse capacity in Salon de Provence in response to continued high demand in the region. The site in the Bouches-du-Rhône department on the Mediterranean Sea began operations six years ago and has since developed successfully.

Läs
11/28/2022
Closely networked: DACHSER opens new general cargo lines between Germany and Spain

Despite the current economic challenges, DACHSER is constantly creating new direct general cargo lines between its locations in order to densify its European transport network and optimize supply chains. This includes daily departures from all regions of Germany to the Iberian Peninsula, Spain and Portugal.

Läs
5+
11/28/2022
Giving joy in war

Under the most difficult conditions, DACHSER and terre des hommes are committed to helping children, young people and their parents in Ukraine overcome trauma.

Läs
Gå till

Mest lästa

10/22/2019
Nya Incoterms 2020

En ny version av Incoterms börjar gälla den 1 januari 2020 och kommer att medföra ett antal förändringar. De leveransvillkor som utfärdats av Internationella Handelskammaren reglerar väsentliga skyldigheter för köpare och säljare inom internationell handel, som transport av varor till köparen, transportkostnader, ansvar för förlust av och skada på varor samt försäkringskostnader.

Genom att anpassa Incoterms 2020 till rådande globala handelsförfaranden blir den nya versionen aktuell och inriktad på praxis. Syftet med revisionen var att göra Incoterms-reglerna mer användarvänliga. Exempelvis har presentationen av reglerna ändrats för att göra det enklare för användarna att välja lämplig regel. Dessutom har ordningsföljen för reglerna ändrats och reviderade användarinstruktioner har lagts till för varje regel.

När det gäller innehållet har betydande förändringar gjorts jämfört med Incoterms 2010, särskilt vad gäller följande:

  • Olika täckningsnivåer inom CIF och CIP: Liksom tidigare är säljaren fortfarande skyldig att i enlighet med Incoterms 2020 teckna och betala för transportförsäkring i reglerna CIF (Cost Insurance Freight) och CIP (Carriage Insurance Paid). Skillnaden mot Incoterms 2010 är att de två reglerna nu ger olika minimitäckning. När CIF används är den minimitäckning som ska gälla oförändrad. Den transportförsäkring som ska tas ut av säljaren måste fortsatt som minst motsvara täckningen i klausul (C) i Institute Cargo Clauses eller liknande klausuler (försäkring av angivna risker). Om CIP används måste säljaren nu tillhandahålla försäkringsskydd i enlighet med klausul (A) i Institute Cargo Clauses (fullständig risktäckning). Både CIF och CIP gör det möjligt för avtalsparterna att komma överens om ett försäkringsskydd som avviker från detta.
  • Inkludering av säkerhetsrelaterade krav: Säkerhetsrelaterade krav för transport av varor har nu inkluderats i regel A 4 och A 7 för varje regel i Incoterms 2020. I likhet med de övriga reglerna i Incoterms bör det noteras att reglerna endast är direkt tillämpliga för parterna i köpeavtalet och ingår inte i transportavtalet.
  • Incoterms 2020 innehåller regler för transport med egna transportmedel i FCA, DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) och DDP (Delivered Duty Paid).
  • För varor som säljs enligt FCA (Free Carrier) och som är avsedda för sjötransport (t.ex. varor i containrar) anger FCA ett nytt alternativ i framtiden. Köparen och säljaren kan komma överens om att köparen ska instruera sin transportör att utfärda ett ombordkonossement till säljaren efter att varorna har lastats. Samtidigt är säljaren skyldig att lämna över detta ombordkonossement till köparen. Det görs vanligtvis genom deltagande banker.
  • DAT byter namn till DPU (Delivered at Place Unloaded). Enligt DAT i Incoterms 2010 levererade säljaren varorna så snart de lossades från transportmedlet vid en ”terminal”. Men enligt anvisningarna för Incoterms 2010 skulle inte termen ”terminal” uppfattas ur teknisk synvinkel, utan avsåg alla lossningsplatser. I Incoterms 2020 har man tagit hänsyn till detta genom att byta namn på DAT till DPU (Delivered at Place Unloaded) i syfte att göra det tydligare. Det innebär att en (avtalad) plats i framtiden kan vara destinationsplatsen.

Incoterms gäller mellan parterna i ett (nationellt eller internationellt) köpeavtal och fokuserar på – men är inte begränsat till – särskilda rättigheter och skyldigheter inom detta avtalsförhållande. Utifrån en enhetlig definition som garanteras på detta sätt kan senare tolkningsproblem eller avvikelser mellan parterna i köpekontraktet undvikas. Det bör noteras att Incoterms, på grund av sin karaktär som allmänna villkor, inte utgör lagstadgade bestämmelser och därmed endast blir juridiskt bindande om de har avtalats mellan parterna i köpekontraktet genom motsvarande hänvisning (för Incoterms 2020 är detta också möjligt innan 1 januari 2020). I enskilda fall har dock bestämmelser i lag som strider mot detta fortfarande företräde före en Incoterm-regel.

Incoterms reviderades av 500 experter från mer än 40 länder.Reglerna är erkända i hela världen och används på mer än 30 olika språk.

Läs
05/29/2019
Ny Sales Executive hos DACHSER Sweden

Victor Nilsson är ny Sales Executive på DACHSER Sweden AB:s filial i Stockholm. Han har jobbat i branschen sedan han var 18 år, bland annat med spedition, tull, trafikplanering och senast som utesäljare hos DSV i Landskrona.

Läs
05/21/2019
DACHSER Air & Sea Logistics startar verksamhet i Sverige

DACHSER Air & Sea Logistics går in på den svenska marknaden och har nu ett kontor för sjö- och flygfrakt i Göteborg.

Läs
2
04/09/2019
En flexibel Tysklandslösning – Didriksons valde DACHSER

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Sedan 1913 har Didriksons tillverkat vattentäta plagg som skyddar mot regn, kyla och vind. Nu har företaget en strategi om att växa på den tyska marknaden – en relativt ny marknad för Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.

Läs
11/05/2018
Ny Branch Manager för DACHSER Norway AS

Den 1 januari 2019 tillträder Armend Krasniqi (33) tjänsten som Branch Manager European Logistics hos DACHSER Norway AS.

Läs
04/16/2019
DACHSER Köln börjar med leveranser med eldrivna transportcyklar

DACHSERs logistikcenter i Köln har börjat använda elcyklar vid leveranser i stadskärnan. Förutom att förbättra luftkvaliteten är detta en åtgärd som logistikleverantören vidtar som svar på att det införs allt fler trafikbegränsningar samtidigt som trafikstockningarna och byggzonerna blir fler och gör det svårt att leverera till stadskärnor med konventionella lastbilar.

Läs
02/21/2019
Brexit: Tiden rinner ut

Medan politikerna fortsätter att försöka hitta en väg ut ur Brexitkrisen rycker dagen då det är dags att lämna EU närmare. Nu är det upp till företagen att systematiskt planera och förbereda sig för alla eventualiteter. En viktig fråga: tull.

Läs
10/22/2018
Ny Branch Manager på DACHSER Sweden

Allan Wolter (62), tidigare Operations Manager på DACHSER Denmarks kontor i Köpenhamn, har utsetts till Branch Manager för DACHSER Sweden AB's kontor i Malmö.

Läs
06/08/2018
Sverige runt på cykel

Den 18 maj startade David Muller sitt cykeläventyr upp genom hela Sverige – från Malmö i syd till Kiruna i nord. Han cyklar nästan 200 mil för att samla in pengar till Barncancerfonden.

Läs
01/15/2019
DACHSER Sweden tecknar avtal med Volvo Cars

Ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen är ny kund hos DACHSER. Framöver kommer två specialbyggda megatrailers att frakta reservdelar från Volvo Cars i Torslanda utanför Göteborg till DACHSER Sweden AB's filial i Göteborg.

Läs