29 Poster
Sortering: Datum | Relevans

Resultat

Nyheter 12/11/2019
Nytt DACHSER magazine är här!

Schweiz är känt för innovation och kvalitet i kombination med tradition och hantverk och därför har många produkter från landet ett gott rykte i hela världen. Ett av exemplen är halstabletterna Ricola, en klassisk karamell, vars speciella recept innehåller 13 örter från de schweiziska alperna.

Marknadsinformation 12/11/2019
Nya FN-rekommendationer för litiumbatterier och -celler

Enligt de nya rekommendationerna från FN måste litiumbatterier och -celler ska vara testade innan de kan transporteras. Denna provning av batterierna ska simulera olika förhållanden som kan uppstå under transport, till exempel tryck- och temperaturförändringar.

Den 1 januari 2020 kommer reglerna för transport av litiumbatterier och -celler att skärpas för alla transportsätt över hela världen. Framöver måste det finnas dokumentation för att batterierna är testade och uppfyller kriterier enligt kapitel 38.3 i FN:s testhandbok om de är tillverkade efter den 30 juni 2003 (dvs. UN3480, UN3481, UN3091, UN3090), samt för alla batteridrivna fordon som är tillverkade efter 30 juni 2003 (dvs. UN 3171). Producenten och distributören av dessa varor har ett gemensamt ansvar för att tillhandahålla korrekt dokumentation.

Enligt flygbolag, transportörer och rederier kan dessa transportdokument krävas från DACHSER. Därför rekommenderar vi att du bifogar denna dokumentation när du bokar transport för alla ovanstående typer av litiumbatterier och -celler så att vi kan informera våra partners och se till att dina varor är säkra i hela leveranskedjan.

Observera att från och med 1 januari 2020 är det inte längre möjligt för oss att transportera varor som innehåller litiumbatterier och -celler utan nödvändig dokumentation.

Har du frågor beträffande dina leveranser är du alltid välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER.

Läs mer om de nya rekommendationerna här.

Läsa
Marknadsinformation 12/05/2019
Nationell strejk i Frankrike: 5 december 2019

Det uppmanas till nationell strejk i Frankrike den 5 december 2019.

Fackförbund och ”gilets jaunes” i hela Frankrike kommer att demonstrera. Demonstrationerna kan ge upphov till stora störningar och förseningar i transport- och logistikverksamheten generellt.

Nedan har vi listat några av konsekvenserna för flyg-, sjöfrakts- och järnvägsverksamheten:

  • Terminalerna i Le Havre, Fos sur Mer och Strasbourg kommer att stängas för import- och exportverksamhet den 5 december.
  • Störningar i upphämtning och leverans via pråm eller järnväg.
  • Flygledarna har gett ett strejkvarsel från den 5 december till den 7 december, vilket kan påverka flygningar på korta och medellånga sträckor samt vissa långdistansflygningar om strejken fortsätter.
  • Vissa fackförbund som företräder markpersonal har också utlyst strejk från den 5 december. Det betyder att vissa leveranser inte kan hanteras i tid för att komma med på de bokade flygningarna.
  • Fackförbunden för järnvägsarbetare deltar också i protesten.

Generellt kan upphämtning och/eller leverans av alla transporter till och från Frankrike som är inplanerade den här veckan bli försenade och vägarna till de största städerna samt till både hamnar och flygplatser kan vara blockerade.

Våra operativa team kommer att göra sitt yttersta för att minimera effekterna och du är välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER om du har frågor gällande dina leveranser.

Läsa
Marknadsinformation 12/04/2019
Kom ihåg att boka i god tid före jul

Julen närmar sig snabbt, och det är dags att förbereda sig för julruschen. Kom ihåg att boka dina transporter i god tid om du har varor som ska fram före jul.

Det kan vara bråttom i tiden innan jul – både hos oss och hos våra kunder. Det kan påverka dina leveranser varför vi rekommenderar att du bokar dina transporter i god tid före jul.

Under jul- och nyårsveckorna har DACHSER öppet som vanligt men med begränsad personal och distribution.

Kontoret är dock stängt helgdagarna mellan jul och nyår.

Tisdag 24 december: Stängt
Onsdag 25 december: Stängt
Torsdag 26 december: Stängt
Fredag 27 december: Öppet
Måndag 30 december: Öppet
Tisdag 31 december: Stängt
Onsdag 1 januari: Stängt
Torsdag 2 januari: Öppet

Vi vill därför uppmärksamma på att du i god tid kontaktar din lokala DACHSER-kontaktperson, ifall du har några särskilda behov eller frågor angående julen.

Vi önskar dig en god jul & ett gott nytt år!

Läsa
Marknadsinformation 11/27/2019
Poststrejk i Finland

En strejk i den finska post- och logistikunionen (PAU) påverkar all trafik till och från Finland. Strejken förväntas att pågå till 8 december, men förhandlingarna mellan ledningen vid den finska posttjänsten Posti och post- och logistikunionen PAU pågår fortfarande. Om strejken förlängs kan den komma att pågå till 22 december.

Strejken har pågått sedan 11 november och det finns ingen lösning i sikte. Strejken drabbar all transport till och från Finland. Om inte den finska posttjänsten och logistikunionen (PAU) kan förhandla fram en lösning på konflikten kommer strejken att pågå till 8 december.

Dessutom har flera andra fackföreningar anslutit sig till konflikten med sympatistrejker. Nedan har vi listat några av konsekvenserna av strejken:

  • Från måndag 18 november: Frakt- och passagerarfärjor kommer inte att hantera transporter från Posti.
  • Från torsdag 21 november: Alla lastbilar nekas tillgång till lastfartyg och passagerarfärjor på nationella rutter.
  • Från måndag 25 november: Finskflaggade lastfartyg och passagerarfärjor blir liggande i hamn.

Pr. 27 november har man återupptagit färjtrafiken.
Detta kan påverka dina leveranser hos DACHSER. Vi följer utvecklingen noga och om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER.

Läsa
Nyheter 11/12/2019
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?

I detta numret av vårt nyhetsbrev får du bland annat en uppdatering på Brexit. Du kan också läsa mer om hur Blåkläder fick en stabil och hög kvalitetsnivå med fasta och snabba ledtider till hela den europeiska marknaden. Allt detta och mer därtill hittar du i vårt senaste nyhetsbrev.

Läsa
Marknadsinformation 11/08/2019
Förlängd Brexit-frist

Som bekant börjar de tidiga allmänna val för det britiska underhuset 12 december 2019. EU har också fattat beslut om att förlänga Brexit-tidsfristen till den 31 januari 2020. Därmed skjuts risken för att Storbritannien lämnar EU utan ett utträdesavtal. Om man tidigare än så hinner godkänna det som krävs öppnas även för ett utträde redan den 30 november eller den 31 december.

Oavsett om det blir en “mjuk” eller en “hård” Brexit, är tulldeklarationerna avgörande för tullhanteringen av transporter till och från Storbritannien. Därför ber vi dig att förse oss med de tulldokument vi behöver.

Vi följer utvecklingen nära och uppdaterar informationen på vår hemsida.

Läsa
2
Nyheter 10/23/2019
Blåkläder optimerar logistiken med DACHSER

Det svenska företaget Blåkläder är kända över hela världen för säkra och kvalitativa arbetskläder. Under de senaste åren har företaget upplevt en stark tillväxt vilket också har ställt högre krav på deras logistik- och transportlösningar. Genom att byta leverantör på pallförsändelser till DACHSER fick Blåkläder en stabil och hög kvalitetsnivå med fasta och snabba ledtider till hela den europeiska marknaden.

Läsa
Marknadsinformation 10/22/2019
Nya Incoterms 2020

En ny version av Incoterms börjar gälla den 1 januari 2020 och kommer att medföra ett antal förändringar. De leveransvillkor som utfärdats av Internationella Handelskammaren reglerar väsentliga skyldigheter för köpare och säljare inom internationell handel, som transport av varor till köparen, transportkostnader, ansvar för förlust av och skada på varor samt försäkringskostnader.

Genom att anpassa Incoterms 2020 till rådande globala handelsförfaranden blir den nya versionen aktuell och inriktad på praxis. Syftet med revisionen var att göra Incoterms-reglerna mer användarvänliga. Exempelvis har presentationen av reglerna ändrats för att göra det enklare för användarna att välja lämplig regel. Dessutom har ordningsföljen för reglerna ändrats och reviderade användarinstruktioner har lagts till för varje regel.

När det gäller innehållet har betydande förändringar gjorts jämfört med Incoterms 2010, särskilt vad gäller följande:

  • Olika täckningsnivåer inom CIF och CIP: Liksom tidigare är säljaren fortfarande skyldig att i enlighet med Incoterms 2020 teckna och betala för transportförsäkring i reglerna CIF (Cost Insurance Freight) och CIP (Carriage Insurance Paid). Skillnaden mot Incoterms 2010 är att de två reglerna nu ger olika minimitäckning. När CIF används är den minimitäckning som ska gälla oförändrad. Den transportförsäkring som ska tas ut av säljaren måste fortsatt som minst motsvara täckningen i klausul (C) i Institute Cargo Clauses eller liknande klausuler (försäkring av angivna risker). Om CIP används måste säljaren nu tillhandahålla försäkringsskydd i enlighet med klausul (A) i Institute Cargo Clauses (fullständig risktäckning). Både CIF och CIP gör det möjligt för avtalsparterna att komma överens om ett försäkringsskydd som avviker från detta.
  • Inkludering av säkerhetsrelaterade krav: Säkerhetsrelaterade krav för transport av varor har nu inkluderats i regel A 4 och A 7 för varje regel i Incoterms 2020. I likhet med de övriga reglerna i Incoterms bör det noteras att reglerna endast är direkt tillämpliga för parterna i köpeavtalet och ingår inte i transportavtalet.
  • Incoterms 2020 innehåller regler för transport med egna transportmedel i FCA, DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded) och DDP (Delivered Duty Paid).
  • För varor som säljs enligt FCA (Free Carrier) och som är avsedda för sjötransport (t.ex. varor i containrar) anger FCA ett nytt alternativ i framtiden. Köparen och säljaren kan komma överens om att köparen ska instruera sin transportör att utfärda ett ombordkonossement till säljaren efter att varorna har lastats. Samtidigt är säljaren skyldig att lämna över detta ombordkonossement till köparen. Det görs vanligtvis genom deltagande banker.
  • DAT byter namn till DPU (Delivered at Place Unloaded). Enligt DAT i Incoterms 2010 levererade säljaren varorna så snart de lossades från transportmedlet vid en ”terminal”. Men enligt anvisningarna för Incoterms 2010 skulle inte termen ”terminal” uppfattas ur teknisk synvinkel, utan avsåg alla lossningsplatser. I Incoterms 2020 har man tagit hänsyn till detta genom att byta namn på DAT till DPU (Delivered at Place Unloaded) i syfte att göra det tydligare. Det innebär att en (avtalad) plats i framtiden kan vara destinationsplatsen.

Incoterms gäller mellan parterna i ett (nationellt eller internationellt) köpeavtal och fokuserar på – men är inte begränsat till – särskilda rättigheter och skyldigheter inom detta avtalsförhållande. Utifrån en enhetlig definition som garanteras på detta sätt kan senare tolkningsproblem eller avvikelser mellan parterna i köpekontraktet undvikas. Det bör noteras att Incoterms, på grund av sin karaktär som allmänna villkor, inte utgör lagstadgade bestämmelser och därmed endast blir juridiskt bindande om de har avtalats mellan parterna i köpekontraktet genom motsvarande hänvisning (för Incoterms 2020 är detta också möjligt innan 1 januari 2020). I enskilda fall har dock bestämmelser i lag som strider mot detta fortfarande företräde före en Incoterm-regel.

Incoterms reviderades av 500 experter från mer än 40 länder.Reglerna är erkända i hela världen och används på mer än 30 olika språk.

Marknadsinformation 10/22/2019
Hård Brexit – Förberedelser

Även om det sker vissa framsteg i förhandlingarna mellan EU och Storbritannien kan man fortfarande inte utesluta att det blir en avtalslös Brexit den 31 oktober 2019.

Konsekvenserna av ett utträde utan avtal den 31 oktober är välkända – inte minst när det gäller rörligheten för varor till och från Storbritannien. Först och främst bör man förvänta sig längre väntetider på grund av gränskontroller och tullklarering av allt gods i enlighet med WTOs regler.

DACHSER kommer att vidta lämpliga åtgärder för att se till att alla varor som anländer till/lämnar Storbritannien efter klockan 23:00 GMT (00:00 CET) den 31 oktober förtullas och beskattas i enlighet med detta.

Vi vill än en gång sammanfatta de viktigaste punkterna och åtgärderna för att se till att konsekvenserna och leveransförseningarna för våra kunder blir så små som möjligt.

Vid en hård Brexit måste följande information och dokument finnas tillgängliga för tullklarering innan varorna hämtas upp:

  • Fraktsedel
  • Kommersiell faktura/pro forma-faktura
  • Packlista/följesedel
  • Exportdokument
  • Preferensdokument och andra produktspecifika dokument om möjligt

Vänligen se till att dokumenten innehåller följande information:

Avsändare med EORI-nummer, mottagare med kontaktuppgifter, importör om annan än mottagaren med kontaktuppgifter, sekventiellt fakturanummer, incoterms, antal och typ av paket, varubeskrivning, ursprungsland, Taric-kod, varornas värde, valuta, brutto-/nettovikt.

Se till att informationen håller hög datakvalitet – dokumenten måste stämma exakt med respektive fysiska överföring.

Om dokumenten görs tillgängliga för oss i elektronisk form ska de om möjligt ha en upplösning på motsvarande 300 dpi.

Vi behöver också namn på kontaktpersonen för tull inklusive kontaktuppgifter till din mottagare/importör (e-postadress) så att vi kan kontakta dem för att få nödvändig tullfullmakt. Det behöver vi för att kunna utföra den nödvändiga tullklareringen. Utan fullmakt kan vi inte utföra tullklareringen.

Observera också att vi även kommer att behöva mer detaljerad leveransinformation, som antal och typ av paket, varubeskrivning och varornas värde, om du har fått leveranser till Irland via brittiskt territorium, eftersom vi måste utfärda ett transiteringsförfarande genom Storbritannien. I början rekommenderar vi också att du lägger till en T2L till dessa leveranser då vi ännu inte är säkra på om den irländska tullen kommer att godta T2 som underlag för fritt rörliga varor inom EU efter att de passerat Storbritannien. 

I vårt eLogistics-program ändras eventuella incoterms på grund av tullen. I början kommer endast FCA/EXW eller DAP att vara möjliga i eLogistics för att processen ska garanteras. Även EDI-informationen om incoterms måste anpassas. Ansvarig person på din filial kommer att kontakta dig för att se till att de nödvändiga förändringarna blir korrekta.

Vi ber dig ha förståelse och att du samarbetar med oss så att DACHSER kan göra ditt varuflöde så effektivt och problemfritt som möjligt om en hård Brexit blir verklighet.

De viktigaste förberedande åtgärderna har vi dessutom angett på vår checklista för Brexit.

Kontakta gärna din DACHSER-filial om du har ytterligare frågor.

Nyheter 10/02/2019
Nytt DACHSER Magazine!

DACHSERs europeiska nätverk för vägtransport har byggts ut. Hemligheten har alltid varit att lägga rätt pusselbitar på rätt plats så att de tillsammans skapar en helhetsbild.

Marknadsinformation 09/25/2019
Checklista inför Brexit – vad bör du hålla ögonen på?

Vad bör du vara uppmärksam på i händelse av en hård Brexit?

Förseningar vid gränsövergångar kan bli en stor utmaning i händelse av en hård Brexit. En annan utmaning kan bli den nya byråkratiska belastningen för godstransporter till och från Storbritannien. Först och främst bör man förvänta sig längre väntetider vid gränskontrollerna och tullklarering av allt gods i enlighet med WTOs regler.

Vi har sammanfattat en checklista inför Brexit för företag som transporterar gods till och från Storbritannien. Du hittar den nedan:

Nyheter 08/27/2019
Har du registrerat dig för vår kundundersökning?

Hur blir man bättre på sitt arbete? Genom att få feedback. Kom ihåg att dela dina tankar med oss.

Läsa
Nyheter 08/27/2019
Besök oss på Elmia Nordic Transport 2019

8 till 10 oktober 2019 kommer DACHSER Sweden att delta på Elmia Nordic Transport Infrastructure-mässan i Jönköping. Elmia Nordic Transport är mässan för transporter, transportrelaterad infrastruktur, intermodalitet och samhällsbyggande.

Läsa
2
Nyheter 08/27/2019
Logistikens underbara värld

Det är Logistics Operatives som håller i taktpinnen på lagret och på transitterminalen. De är praktiska och engagerade och har massor av sunt förnuft. När det gäller DACHSER är och förblir personalen en av grundfaktorerna för framgångsrika logistiktjänster. Att attrahera kvalificerad personal blir dock alltmer utmanande. 

Läsa
Marknadsinformation 08/09/2019
Risk för förseningar på flyg till och från Kina

En tyfon kan orsaka förseningar på flyg till och från Kina. Tyfonen motsvarar en kategori 3-orkan, och effekterna av stormen känns över hela Taiwan. Under helgen kommer tyfonen antingen att röra sig mot Kina eller passera nära dess kust. Detta innebär att kontor och skolor kan behöva stängas och det finns risk för förseningar och inställda flyg till och från Kina på grund av väderförhållanden.

Om du har några frågor kan du kontakta din lokala DACHSER-kontaktperson.

Läsa