Resultat
Nytt importkontrollsystem inom EU
EU kommer att införa Import Control System 2 (ICS 2) den 1 mars 2023. ICS 2 kommer att ersätta det nuvarande ICS 1-systemet helt.
Det nya programmet för tullsäkerhet innan lastning har som huvudsyfte att skydda EU från farliga varor och att leva upp till ökade säkerhetskrav i världshandeln. ICS 2 kommer att gälla för alla försändelser som kommer via flygfrakt med en destination inom EU (inklusive Schweiz och Norge), samt för transittransporter via EU.
ICS 2 och Pre Loading Advance Cargo Information (PLACI):
Enligt det nuvarande ICS 1-förfarandet är flygbolagen skyldiga att lämna in en Entry Summary Declaration före ankomst per Master Air Waybill (MAWB), detta fyra timmar innan flygplanet anländer till EU. I framtiden införs ytterligare inlämning av data före lastning som kallas PLACI (Pre Loading Advance Cargo Information). Det kommer att innehålla ytterligare data på HAWB-nivå (House Air Waybill). Denna dokumentation ska lämnas in så tidigt som möjligt, men senast innan varorna lastas på flygplanet. Ett meddelande före ankomst ska fortsatt lämnas in av flygbolaget.
Nödvändiga PLACI-data:
- Faktisk avsändare (fullständigt namn och fullständig adress)
- Faktisk mottagare (fullständigt namn och fullständig adress)
- EORI-nummer för faktisk mottagare
- Antal paket och total bruttovikt
- 6-siffriga HS-koder och detaljerad beskrivning av gods
Så påverkar processen av ICS 2 försändelser:
För att tidsgränserna ska kunna hållas är speditören och flygbolaget ansvariga för att lämna in nödvändiga PLACI-data till de europeiska myndigheterna så tidigt som möjligt. När PLACI-data har skickats till ICS 2-plattformen kommer EU:s myndigheter att göra en riskanalys. Om riskanalysen visar att försändelsen utgör en risk eller om det finns avvikelser i data kan den stoppas på avgångsflygplatsen eller kontrolleras som en högriskförsändelse.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson på DACHSER för ytterligare information.
Så påverkar det kinesiska nyåret logistiken
I år infaller det kinesiska nyåret, där Kina firar början på ett nytt år (kaninens år), den 22 januari.
Styrka likt en oxe på lagret
Trots framsteg inom automatisering måste många jobb fortfarande utföras manuellt – särskilt på lagret. Lossning eller ompackning av varor för hand är vanligt. DACHSER drar nu nytta av innovativ teknik för att skydda medarbetarnas hälsa.
Föränderliga tider: Sex teser om leveranskedjor i ett skifte
Världen förändras; digitalisering, klimatpåverkan och nya geopolitiska händelser skapar utmaningar för beslutsfattare och samhället i stort. Detta omdefinierar också logistikens roll. Vi presenterar här sex teser kring hur DACHSER ser att de pågående förändringarna påverkar globala leveranskedjor.
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?
Ett nytt nyhetsbrev fullt med intressanta uppslag är nu ute. Få en överblick här och kom ihåg att du kan prenumerera för att få det direkt till din inkorg.
Tidvattenvågen som slår mot den globala sjö- och flygfraktsindustrin
På samma sätt som en våg uppstår när tidvattnet förflyttas och vattenmassan möter ett motstånd, skapas en turbulens när globala leveranskedjor stöter på utmaningar. En allmänt orolig värld har satt leveranskedjor och globala nätverk på kartan. Orsakerna är många och effekten lika så. Vi har pratat med Anna Bergdahl, Country Manager för Air & Sea Logistics Sweden, om hennes tankar gällande nuläget och framtiden.
IoT förbättrar spårning av styckegods
Under 2022 har DACHSER installerat innovativa spårningsenheter på 8 500 växelflak som går i företagets vägtransportnät mellan filialer i Europa. Med hjälp av Internet of Things och dessa spårningsenheter blir det möjligt att spåra transporter i realtid och beräkna ankomsttider mer exakt. En möjlighet för både medarbetare och kunder att tillgå detaljerade beräkningar för respektive transports förväntade ankomsttid.
Krigets trauma behandlas med lek och skratt
DACHSER och terre des hommes har som mål att hjälpa barn, ungdomar och deras föräldrar i Ukraina att hantera traumatiska upplevelser i en mycket svår situation.
Höjning av vägskatt i Tyskland
Den tyska regeringen har beslutat att, från den 1 januari 2023, höja skattesatserna för lastbilar med en högsta tillåten totalvikt på 7,5 ton eller mer. Detta innebär att skattesatserna för motorvägar och huvudvägar kommer att justeras. Externa kostnader såsom luftföroreningar och buller från lastbilar, kommer också att beaktas i justeringen. Ändringarna leder till en höjning av skattesatser i alla kategorier, något som även behöver beaktas i DACHSERs avgiftstabeller.
Det tyska parlamentet har också beslutat om en skattereform som kommer träda i kraft den 1 januari 2024. Reformen utvidgar vägskatten för fordon som väger 3,5 ton eller mer samt kommer en CO2-avgift att implementeras.
Har du frågor eller önskar mer information är du alltid välkommen att kontakta din lokala kontaktperson på DACHSER.
Kvalitativa produkter kräver kvalitativ transport
I inredningsbutiker och blomsterfackhandlar runt om i Europa hittar kunder den skandinaviska designen från Wikholm Form. Dekoration och möbler i alla möjliga material transporteras från Sverige ut på den europeiska marknaden.
DACHSER förvärvar kasasi och stärker sin digitala expertis
Förvärvet av kasasi är ett steg i rätt riktning för att stärka DACHSERs digitala expertis inom telematik, artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT).
Nya DACHSER Magazine är här!
Logistikbranschen är en drivkraft för innovation, med lösningar som nu allt snabbare blir en del av det dagliga arbetet. Lösningar som inkluderar alternativa drivlinor, ett brett utbud av digitala applikationer, intelligent användning av data samt nya, autonoma hjälpmedel i transitterminaler och lager.
Den digitala tvillingen - ökar transparensen inom styckegodshantering
Med AI-baserade algoritmer identifieras, lokaliseras och mäts automatiskt alla paket på transitterminalen. Ett första steg till att effektivisera arbetet genom att slippa att manuellt skanna och märka paket och på så sätt påskynda avgångstiderna. På två av DACHSERs filialer genomförs nu denna framgångsrika testverksamhet.
Vägtransport: Snöoväder påverkar logistiken
Det kraftiga snöfall som dragit in över stora delar av södra Sverige riskerar att påverka transportkedjan.
Leo ger en inblick i arbetet på terminalen
I sitt jobb på terminalen styr han graciöst trucken mellan pallarna, han lastar bilar, scannar gods och, inte minst, arbetar tillsammans med sina kollegor. Teamkänslan är hög och här hjälper man varandra. Möt Leo Ousman, Logistics Operative på DACHSER Swedens filial i Göteborg.
Har du läst vårt senaste nyhetsbrev?
Höstens nyhetsbrev är fullspäckat med intressanta uppslag, få en överblick här och kom ihåg att du kan prenumerera för att få det direkt till din inkorg.