Tillbaka

Bättre beräkning av ankomsttider med spårningsteknik

De flesta av oss använder positioneringsteknik flera gånger om dagen. Från sociala medier till väderappar – många appar i din telefon använder information från satelliter och annan trådlös teknologi för att ge dig en mer personlig användarupplevelse. Samma teknik kan också bidra till att effektivisera transporten av styckegods.

Det är inte spårarna som är det unika – fokus är på hur data visualiseras.

Som kunder förväntar vi oss god service och transparens, oavsett om det handlar om B2B eller B2C – tekniken finns tillgänglig, och vi är i kontakt med den dagligen.

Hos DACHSER valde man att möta denna efterfrågan på transparens genom att montera 8 500 GPS-spårare på växelflak och trailers, så att de kan följas i det europeiska vägtransportnätverket. Men vad är det unika i några GPS-spårare? Det är inte spårarna som är det unika, utan bara ett steg på vägen –  fokus är på hur data visualiseras.

Spårningsenheterna skickar data om växelflakens och trailrarnas positioner till centrala IT-system. Dessa data visualiseras, vilket gör det möjligt för logistikleverantören att ge exakta uppgifter om var kundernas gods befinner sig i alla delar av transportkedjan.

En av de största fördelarna med satellitbaserad spårningsteknik är att den underlättar planeringen och hanteringen av gods på terminalen och i den slutliga distributionen, eftersom man via ett dashboard får en mer exakt beräkning av förväntade ankomsttider för de enskilda lastbilarna.

”Målet är att vi ska kunna spåra vårt styckegods genom hela transportprocessen – från att försändelsen registreras i våra system till leverans hos kunden”, förklarar Carl-Johan Westas, Country Manager European Logistics, DACHSER Sweden. ”Det innebär att vi kan erbjuda våra kunder en helt ny nivå av transparens, samtidigt som vi minimerar osäkerheter i försörjningskedjan, planerar smartare och i slutändan stärka våra kunders konkurrenskraft.”

Ny potential inom spårning

Kopplingen mellan spårning av styckegods, planering av inkommande och utgående gods samt full transparens för logistikleverantörens kunder kan möjligen hittas i den AI-baserade teknologin @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations), som DACHSER har utvecklat i samarbete med Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML.

Hittills deltar ett antal pilotfilialer i @ILO-projektet, däribland kollegorna på andra sidan sundet – vägtransport filialen i Hvidovre strax utanför Köpenhamn. Där man testar systemet och ger feedback på nya funktioner och idéer som kan automatisera arbetsflödena på terminalen ytterligare. Filialen utanför Köpenhamn är en del av en gradvis utrullning i hela DACHSERs nätverk.

”Vi arbetar alltid för att underlätta arbetsflödet för våra medarbetare samt de chaufförer och åkerier vi samarbetar med. Här går telematiken hand i hand med systemet @ILO, som vi har implementerat på vår filial i Hvidovre, och som på sikt också kommer att införas vid andra av våra nordiska filialer”, berättar Peter Hut, Managing Director European Logistics, DACHSER Nordic.

Med 471 skannrar monterade i taket på DACHSERs terminal i Hvidovre kan logistikleverantören nu följa godsets rörelser på terminalen i en livevisualisering – en så kallad digital tvilling – vilket redan har bidragit till förbättrad planering och effektivare distribution.

”Vi har tagit bort många manuella moment i det dagliga arbetet på terminalen och kontoret genom att förvandla hela terminalbyggnaden till en enda stor automatisk skanner som är igång dygnet runt och registrerar godset. När de två systemen kommunicerar med varandra får vi helt nya möjligheter att strukturera vår styckegodsdistribution och optimera våra kunders försörjningskedjor”, avslutar Peter Hut.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Senior Marketing & Communications Consultant Nordic