Volym, vikt och värde – därför samarbetar Najell med DACHSER
Med utgångspunkt i Lund förser Najell föräldrar med baby- och gravidprodukter som uppmuntrar dem att forma sitt föräldraskap efter sina egna regler – eller med företagets egna ord: ”föräldraskap på ditt sätt”. Transporterna till återförsäljare i Sverige och övriga Norden går via DACHSERs vägtransportnätverk – för även logistik kan göras på ”ditt sätt”.

Med en positiv anda och att se med nya ögon på gamla problem utformar Najell hållbara, högkvalitativa och innovativa baby- och gravidprodukter som passar föräldrar där de är i livet.
Med produkter tillverkade av främst tyg, såsom SleepCarrier, bärsele och gravidkuddar innebär det att pallarna som Najell skickar är lätta men relativt stora. Vid beräkning av transportkostnaden påverkar både vikt och volym. För att prissättningen ska bli så rättvis som möjligt använder logistikföretag det som kallas skrymmeberäkning. En liten, tung pall bör motsvara flera stora, lätta pallar, eftersom en lastbil kan fyllas antingen av volym eller av vikt. Den fraktdragande vikten är antingen godsets faktiska vikt eller volymvikt – vilken baseras på dess storlek. Det är den högsta av dessa två som ligger till grund för fraktkostnaden.
”En stor fördel med DACHSER är hur de utför skrymmeberäkning och deras volymfaktor – det är positivt sett till prisbilden”, säger Leon Voormeulen, Buying & Supply Chain Manager på Najell.
Hos DACHSER beräknas utrikes styckegods med volymfaktorer: 1 m³ = 150 kg, 1 ppl = 320 kg, 1 flm = 800 kg. ”I vårt nätverk för vägtransport inom Europa används växelflak och trailers med balksystem, vilket gör att fordonen kan fyllas på höjden genom att pallar ställs på bommar. Växelflak och trailers utnyttjas därmed maximalt, även om pallarna som skickas inte är stapelbara. Detta är anledningen till att vi använder en annan volymfaktor jämfört med andra transport- och logistikföretag”, förklarar Therese Fredriksson, Sales Executive vid DACHSER Swedens filial i Landskrona.
Inte en i mängden
Najell har två huvudsakliga transportflöden: direkt mot kund och via återförsäljare. Allt gods som skickas på pall transporteras via DACHSERs vägtransportnätverk, både inom Sverige och till de övriga nordiska länderna. Sändningarna distribueras från DACHSERs filial i Landskrona, en av fyra vägtransportfilialer i Sverige som även erbjuder lagerhållning. Logistikföretagets strategi fokuserar på att erbjuda en lokal närvaro och expertis integrerat i dess globala nätverk, vilket skapar en närhet till kunderna.
Med personliga kontaktvägar och regelbundna avstämningar blir man inte en i mängden.
”Vi förstår att vi inte är den största kunden i DACHSERs kundbas, men det är inget som märks av. Vi har ett bra samarbete med personliga kontaktvägar och regelbundna avstämningar. Hos DACHSER blir man inte en i mängden”, säger Leon Voormeulen.

Tillväxt kräver varierade transportprodukter
Till sommaren växer företaget ytterligare genom öppnandet av sina första butiker – en i Köpenhamn och en i Oslo. Strategin är att butikerna inte enbart ska fungera som försäljningsplatser, utan främst som mötesplatser.
Med tillväxten följer också nya krav. I nuläget använder Najell främst en transportlösning anpassad efter företagets behov av flexibla leveranser. Men Leon ser att behovet framöver kan förändras – till exempel att leveranser ska ske på specifika tider och dagar. ”DACHSER har olika produkter och lösningar, något vi uppskattar då vi kan anpassa vår leveranskedja efter de behov vi har här och nu – men också i framtiden”, avslutar han.
