Tillbaka
Marknadsinformation Nyheter

Drivkraften för familjeföretaget – när långsiktighet möter innovation

Som ett familjeägt transport- och logistikföretag har DACHSER sedan start 1930, utgått från ett generationsöverskridande perspektiv. Det som görs idag gynnar nästa generation och det som dagligen sköras såddes av en tidigare generation. Ett perspektiv som skapar en stark drivkraft. Men hur tar denna drivkraft ett företag framåt i rätt hastighet och med hänsyn till en ständigt föränderlig omvärld?

DACHSERs långsiktiga mission: Att skapa världens mest intelligenta kombination och integration av logistiknätverkstjänster, där vi optimerar logistikbalansräkningen för våra kunder.
DACHSERs långsiktiga mission: Att skapa världens mest intelligenta kombination och integration av logistiknätverkstjänster, där vi optimerar logistikbalansräkningen för våra kunder.

För ett transport- och logistikföretag i en volatil, komplex miljö gäller det inte bara att upptäcka och reagera på förändringar, utan att aktivt vända dem till kunders fördel. Hos DACHSER med den långsiktiga missionen: Att skapa världens mest intelligenta kombination och integration av logistiknätverkstjänster, där vi optimerar logistikbalansräkningen för våra kunder, ligger fokus på tre huvudsakliga pelare:

Det inneboende intresset hos familjeföretaget att tänka långsiktigt - från generation till generation

DACHSER har alltid haft ett tydligt fokus på sin affärsmodell och har genom generationer utvecklat och framgångsrikt implementerat den globalt. En förutsättning för denna tillväxt är tydlig och enhetlig styrning, som inte bara håller ihop familjeföretaget utan också skapar klar inriktning och framtidsutsikt.

Framför allt ligger styrkan i företagets nätverk av människor som delar en passion för logistik. Detta gäller på alla nivåer; från ledning till traineer, från administrativ personal till logistikoperatörer och chaufförer.

Genom att vara uppmärksamma på vad både kunder och medarbetare uttrycker kan företaget förstå individuella behov och därifrån arbeta med dem för att utveckla den bästa framtidslösningen. Vilket leder till punkt nummer två.

Framför allt ligger styrkan i företagets nätverk av människor som delar en passion för logistik.
Framför allt ligger styrkan i företagets nätverk av människor som delar en passion för logistik.

Entreprenörskap och modet att vara innovativ: ett familjeföretags DNA

"Entreprenörskap och modet att vara innovativ" ingår i DACHSERs värdegrund. I en snabbt föränderlig värld är innovation en grundpelare för att behålla konkurrenskraften och det blir nödvändigt att gripa varje möjlighet för ett företags framtida utveckling. Genom ett strategiskt innovationsprogram initierat för tio år sedan, kan vardagens frustrationer förvandlas till möjligheter, vilket leder till handkraftig optimering.

Innovation kan speglas i stora och små resultat. Från implementering av spårningsenheter på växelflak för möjlighet till att spåra transporter i realtid och beräkna ankomsttider mer exakt. Till de vardagliga samtalen mellan medarbetare och kund där problem blir lösta och optimering av transporter sker dagligen. Här är kundserviceavdelningen en viktig aspekt då de likt en seismograf med ett finger på pulsen sitter lokalt placerade med överblick över hela transportprocessen.

Förmågan att skapa nätverk - och att ständigt förnya oss inifrån

Styckegodslogistik är DACHSERs ryggrad och kärnkompetens, vilket naturligt utgör en nyckelroll i företagets utveckling. DACHSERs tillväxt visualiseras genom företagets mer än 11 000 lastbilar som rullar på vägarna i Europa. Företaget är en global aktör inom logistik och topprankad i Europa när det gäller just styckegods. Men utvecklingen sker inte genom att öka volymer till vilket pris som helst, utan genom värdedriven tillväxt. Under de senaste åren har företaget genomfört strategiska förvärv och etablerat joint ventures för att stärka nätverket globalt.

Efter de senaste förvärven av bland annat Brummer, Frigoscandia och Müller, har DACHSER cirka 38 000 anställda på mer än 400 platser över hela världen och är representerade av egna företag i 43 länder.

Hur speglas då dessa familjevärden i de lokala organisationerna runt om i nätverket? Och vad resulterar det i för kunden?

Carl-Johan Westas, Country Manager för DACHSER Sweden European Logistics
Carl-Johan Westas, Country Manager för DACHSER Sweden European Logistics

Lokal närvaro runt om i Sverige

Styrkan i DACHSERs globala nätverk är den lokala expertisen representerad vid varje filial. Vid fem platskontor i Sverige sitter experter inom operationella frågor, kundservice och försäljning både med fokus på det europeiska vägtransportnätverket samt på det globala sjö- och flygfraktsnätverket.   

”Att vi är ett familjeägt företag märks lokalt av genom korta beslutsvägar och närheten till våra kunder,” säger Carl-Johan Westas, Country Manager för DACHSER Sweden European Logistics. ”Även om marknaden de senaste åren har varit ostabil håller vi vår långsiktiga strategi och investerar för framtiden i Sverige. Våra två nya filialer i Jönköping och Landskrona är bevis på detta. Samtidigt följer vi indikationer från marknaden och våra kunders köpbeteende, något som resulterat i vår satsning på utökad lagerverksamhet.”

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic