Tillbaka
kundcase

Genomtänkt logistik för badrumsinredare

Badrummet – för någon en plats för en snabb dusch och att borsta tänderna. För en annan en plats för avslappning i badkaret och den vårdande ansiktsrutinen vid handfatet. Ett badrum ska uppfylla lika många krav som det har besökare. Men vilka krav ställer då tillverkarna? Vi har pratat med Svedbergs, Nordens ledande badrumsinredare, om vilka krav dem ställer på sin logistikpartner. 

DACHSERs lastbärare med balksystem skapar en bra fyllnadsgrad och bidrar till att ömtåligt gods inte staplas på varandra. (Bild: Morten Bruhn)
DACHSERs lastbärare med balksystem skapar en bra fyllnadsgrad och bidrar till att ömtåligt gods inte staplas på varandra. (Bild: Morten Bruhn)

Som lagerchef hos Svedbergs är Niklas Gustavsson länken i samarbetet mellan badrumsinredaren med skandinaviska influenser och DACHSER. Ett samarbete med fokus på utveckling, hållbarhet och kvalitet. ”För oss är det viktigt att utvecklas tillsammans med vår logistikpartner och att vi båda har slutkunden som högsta prioritet,” förklarar Niklas. Fokuset på utveckling kan ta olika skepnad, i den dagliga kontakten är det samarbetet mellan driftplaneringen hos Svedbergs och kundservice hos DACHSER. En kontakt som flyter på lika okomplicerat som den gula badankan i badkaret. Med lokal expertis vid DACHSERs filial i Jönköping är supporten aldrig långt bort. Kvartalsvis följs även utvecklingen upp i forum tillsammans med DACHSERs säljavdelning. ”Vi har båda parter kvalitet som ledord och det hjälper oss att nå gemensamma mål. För oss är det viktigt att ha kontinuerlig uppföljning så att vi kan förebygga potentiella problem innan de uppstår,” förklarar Martin Ishak, Sales Manager vid DACHSER Swedens filial i Jönköping.

Fyllnadsgrad – en hållbarhetsaspekt

För Svedbergs är hållbarhet en nyckelfråga. Niklas förklarar badrumsföretagets vision om att skapa ett hållbart badrumsliv med inredning som håller länge genom rätt kvalitet, smarta funktioner och hållbar design. ”Det handlar om omtanke – för kunderna, varandra, produkterna och miljön,” säger Niklas och fortsätter: ”Hållbarhetsaspekten var en av anledningarna till att vi valde DACHSER som logistikpartner.”

”För oss är det viktigt att utvecklas tillsammans med vår logistikpartner och att vi båda har slutkunden som högsta prioritet,” säger Niklas Gustavsson, lagerchef hos Svedbergs.

Martin tar vid och förklarar hur DACHSER arbetar: ”Genom att vi använder oss av volymtaxering i kombination med balksystemet i våra lastbärare har vi en väldigt bra fyllnadsgrad. Detta genererar så klart färre lastbilar ute på vägarna och där med lägre utsläpp. Dessutom betalar kunden bara precis för det dem skickar.”

Svedbergs badrumsmöbler tar flera olika skepnader och är tillverkade av material så som glas, trä, gjutmarmor och porslin. (Bild: Svedbergs)
Svedbergs badrumsmöbler tar flera olika skepnader och är tillverkade av material så som glas, trä, gjutmarmor och porslin. (Bild: Svedbergs)

Från Dalstorp ut i Europa

Produktutveckling, design och produktion av badrumsmöbler sker till stor del på Svedbergs anläggning i Dalstorp. Här skapas möbler för hemmets mest utsatta miljö som ska tåla värme och kyla, vått och torrt. Det är möbler som tar flera olika skepnader och är tillverkade av material så som glas, trä, gjutmarmor och porslin. ”Gods av denna typ av material ställer krav på både hur vi själva packar det men även på hanteringen i transporten,” förklarar Niklas. Även här kommer DACHSERs lastbärare med balksystem in som en lösning, detta gör att ömtåligt gods inte staplas på varandra men ändå fylls hela lastbilen till bredden. Godset skickas efter omlastning vid terminalen i Jönköping ut i DACHSERs sömlösa nätverk för vägtransport i Europa. Logistikföretaget kör primärt Svedbergs export till Finland och Norge där slutkunderna är både återförsäljare samt byggarbetsplatser för bostäder. Vid ett antal av de leveranser som sker inom Oslo respektive Helsingfors citykärnan sker leveranserna med DACHSER Norways ellastbilar och DACHSER Finlands biogasflotta, detta som en del av DACHSERs långsiktiga klimat strategi.              

”Vår största inspirationskälla finns i vardagen och i den dialog vi har med våra kunder. På så sätt upptäcker vi nya behov tidigt och kan bygga in dem i våra lösningar,” förklarar Niklas och Martin instämmer. ”Här tänker vi likadant, vi vill anpassa våra samarbeten tillsammans med kunden för att hitta bästa möjliga lösning.” I samarbetet med Svedbergs speglas detta i flexibiliteten vid upphämtning av gods. Svedbergs är öppna för att upphämtning anpassas efter DACHSERs schema, något som resulterar i att lastbilarna får en bättre fyllnadsgrad och att ompackning av godset kan ske under en lugnare period på terminalen, två aspekter som minimerar risken för skador på godset. I retur till denna flexibilitet erbjuder DACHSER dagliga avgångar till hela Europa, något som minskar leveranstiden till slutkund och som bidrar till att frigöra yta på Svedbergs ofta välfyllda lager.

Motsvarar DACHSERs transporter då den kvalitet och hållbarhet som Svedbergs produkter besitter? ”Ja, med en genomtänkt logistik och distribution sparar vi resurser sett till alla aspekter – effektivitet, ekonomi och klimat,” avslutar Niklas.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic