Ett nätverk av kunskap

Digitalisering, tillförlitlighet, hållbarhet och flexibilitet är grundläggande ledord för den framåtblickande logistikbranschen. Men en grundbult i det vi gör är, och kommer alltid vara, våra medarbetare med dess kunskap. Möt här Nelly Karlsson och Alexander Fallahi två nyexaminerade DENO:s (DACHSER Expert Network Operations), båda med sin unika resa in i logistikens värld men med det gemensamma drivet och kunskapen som kännetecknar våra DENO:s i det globala DACHSER nätverket.

DENO - DACHSER Expert Network Operations - är en expert i DACHSERs Transport Management System (TMS) kallat Domino.
DENO - DACHSER Expert Network Operations - är en expert i DACHSERs Transport Management System (TMS) kallat Domino.

Du vet den där personen som alltid har svar på dina frågor, personen som är en instruktionsbok och uppslagsverk i ett. Hos DACHSER kallar vi den personen för DENO - DACHSER Expert Network Operations. En DENO är expert i DACHSERs Transport Management System (TMS) kallat Domino. Genom Domino styrs alla processer och rutiner inom företaget, där av blir en DENO:s uppgift att ta fram och effektivisera dessa processer. DENO:s är också ansvarig för att rätt kompetens finns på respektive filial. På så sätt säkerställer våra 82 DENO:s runt om i Europa att vårt Road Logistics nätverk håller den kvalitén vi lovar, nu och i framtiden.

Personerna bakom titeln

Nelly Karlsson började sin resa inom DACHSER för drygt tio år sedan, då som timanställd på terminalen i Stockholm. Med sitt driv att lära sig nytt och en glöd att ta för sig av det hon vill ha, jobbade Nelly sig snabbt in i företaget. Efter att hon genomgått DACHSERs unika Speditionstrainee utbildning, fortsatte hon in på platskontoret där hon samlade på sig kunskap från flera olika avdelningar för att tillslut landa som Team Leader för Customer Service.

I en annan del av Sverige pluggade Alexander Fallahi för fyra år sedan Transport Management vid Malmö universitet och tog ett sommarjobb hos DACHSER. Vid sidan om studierna arbetade han sedan som timanställd där det behövdes hjälp. Alexander tog slutligen sig an en anställning i teamet för export.

”I och med att jag hoppade runt på flera avdelningar fick jag en väldigt bred kunskap kring hur DACHSER arbetar och våra system. Något som underlättat för mig nu när jag arbetat mig vidare till DENO” säger Alexander.

I december 2021 blev både Nelly och Alexander godkända DENO och har under våren kommit in i sina nya roller. ”Våra arbetsdagar kan se väldigt olika ut. Vissa dagar har medarbetare många frågor och då ligger fokus på att stötta dem, andra dagar kan vi fokusera på att förbättra datakvalité eller medverka vid onboarding för nya medarbetare.” berättar Nelly.

Nelly Karlsson och Alexander Fallahi
Nelly Karlsson och Alexander Fallahi

Alltid uppdaterad med den senaste kunskapen

Att utbildas till DENO är inte en traditionell resa där man sätter sig i skolbänken och tar del av föreläsningar eller undervisning. Nej, den som har siktet på att arbeta som DENO bygger själv upp sin kunskap genom nyfikenhet och självständigt lärande. För att sedan genomföra ett test där den breda kunskapen ska bevisas. ”Det gäller att söka upp informationen själv eller hitta de människor som kan lära en. Jag lär mig genom att hela tiden ifrågasätta och fundera över; vad händer om jag trycker på den knappen eller varför blir det såhär i denna processen.” säger Alexander. Vart annat år efter den första examen ska sedan kunskapen bevisas för att behålla titeln som DENO.

”Att DACHSER som företag lägger så mycket resurser på att utbilda experter ser jag som en unik möjlighet både för mig själv i min personliga utveckling. Men i slutändan främst för kunden då vår expertis är till för att hålla en hög standard i vårt arbete och en bra kvalité gentemot kunden.” avslutar Nelly.

Kontakt Elin Bergström Communications Coordinator Nordic