Konsoliderad sjöfrakt utan kompromisser

Galvin Green är tillverkaren av golfkläder som aldrig kompromissar – varken när det gäller deras produkter eller deras samarbetspartners. Genom konsoliderad sjöfrakt (LCL) skickas företagets gods från Asien till Europa och USA.

Galvin Green, har i över 30 år levererat funktionella golfkläder designade för att ge optimal komfort för golfare som vill prestera på topp i alla väder.
Galvin Green, har i över 30 år levererat funktionella golfkläder designade för att ge optimal komfort för golfare som vill prestera på topp i alla väder.

Det Växjöbaserade familjeföretaget, Galvin Green, har i över 30 år levererat funktionella golfkläder designade för att ge optimal komfort för golfare som vill prestera på topp i alla väder. Emma Lundin, Supply Manager hos Galvin Green har tillsammans med sina kollegor Caroline Stenfelt och Maja Angeskog, hand om alla inköp och importer till företagets två lager i Miami och Växjö. ”Precis som seriösa golfspelare så kompromissar vi aldrig med det vi gör eller det vi tror på. Detta gäller i allt, även i val av logistikpartner”, förklarar Emma.

Likt Galvin Greens produkter är skapta med lång livslängd och hållbarhet i fokus är det även deras ledord när de väljer affärspartner. ”Vi vill skapa långsiktiga relationer med våra samarbetspartners”, förklarar Emma. ”Men vi är i en föränderlig värld där vi sökte en logistikpartner för just där vi är i vår process och som kan leverera enligt de krav vi har. Med DACHSER är vi i uppstartsfasen, där vi valde logistikpartner mycket baserat på deras säljare Sandra som vi fått ett förtroende för och som har samma syn på service och kvalitet som oss.”

Flexibel sjöfrakt

Från Kina, Vietnam och Korea skickas Galvin Greens gods genom konsoliderad sjöfrakt, även kallad LCL (Less than Container Load), till företagets lager i Växjö och Miami. 

”LCL är den perfekta produkten för den som önskar flexibilitet och inte har behovet att boka upp en hel container”, förklarar Sandra Lantz, Sales Executive vid DACHSER Swedens Air & Sea Logistics.  

Att skicka gods med LCL är bra för det företag som önskar kostnadseffektivitet, hög flexibilitet samt som tänker hållbart. För ett företag som Galvin Green med säsongsbaserade produkter fungerar LCL bra då storleken på sändningar varierar över året. ”Sett ur ett logistiskt perspektiv är vi otroligt sårbara då vi har stora mängder gods som importeras vid ett och samma tillfälle. Det gäller att det inte spricker i leveranskedjan under dessa perioder”, förklarar Emma. En kvalitativ och stabil leveranskedja är därför ovärderligt för företaget, något som erbjuds genom DACHSERs 140 Air & Sea Logistics kontor i 36 länder. DACHSER arbetar i nära kontakt med flertalet rederier och samlastare vilket i sin tur erbjuder kunden hög leveranskapacitet med flertalet avgångar att välja mellan. Konsoliderade sändningar avgår flera gånger i veckan mellan och inom Asien, Europa samt Nord- och Sydamerika. Genom integrerade IT-system med Track & Trace får kunden full insyn i leveranskedjan.

”Vi gillar bolag som ligger i framkant och som kan vara med på vår tillväxtresa. Jag upplever den svenska organisationen av DACHSERs sjö- och flyg verksamhet som lyhörda och framåt. Samtidigt som de med sitt globala nätverk har en stabil och beprövad verksamhet i ryggen”, säger Emma.   

Galvin Green och DACHSER besöker Göteborgs hamn.
Galvin Green och DACHSER besöker Göteborgs hamn.

Hur ser logistikflödet ut, på riktigt?

Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn där cirka 30% av den svenska in- och utrikeshandeln passerar. Till hamnen i Göteborg ankommer Galvin Greens produkter i containrar för att sedan transporteras vidare via vägtransport till lagret i Växjö. Men hur fungerar det rent praktiskt där i hamnen? Den frågan ställde sig Emma med kollegor.

”Vi försöker självklart lyssna in önskemål från våra kunder, inte bara kring det praktiska i transportkedjan utan även för att stärka vårt samarbete och utvecklas tillsammans. Att besöka Göteborgs hamn var ett sådant önskemål”, berättar Sandra.

En guidad tur i hamnen bjöd på inblick i hur flödet går, hur en container lossas och hur en truckförares arbetsdag ser ut. ”Att DACHSER erbjöd oss denna upplevelsen är ett tecken på deras lyhördhet mot oss som kund. Vi fick en tydlig förståelse för de utmaningar som kan uppstå i en hamn och man blir på så sätt ödmjuk inför den enorma process som det innebär att hantera så stora mängder gods per dygn”, säger Emma.  

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic