Alternativ rutt för järnvägstrafik

DACHSER utökar nu sin portfölj inom DACHSER Rail Services, för att fortsatt kunna erbjuda en järnvägsförbindelse mellan Kina och Europa. Med omedelbar verkan anordnas nu en tågförbindelse på rutten mellan Xi'an och Budapest, i det som är känt som ”Middle Corridor”, med avgång två gånger i veckan.  

Nu anordnas en tågförbindelse på rutten mellan Xi'an och Budapest, med avgång två gånger i veckan. </span>

Till följd av kriget i Ukraina upphörde DACHSER under våren med den järnvägstjänst som tidigare erbjudit två tågrutter, detta då anslutningarna via Ryssland och Belarus inte kunde genomföras.

För att fortsatt kunna erbjuda kunder kapacitet på järnvägsrutten genom Centralasien erbjuder nu logistikleverantören en järnvägsanslutning längs det som kallas ”Middle Corridor”: med börjar i Kina passerar tågen först genom Kazakstan och Azerbajdzjan, för att sedan korsa Kaspiska havet och Svarta havet med fartyg till Rumänien, innan det slutligen når Budapest i Ungern. Därifrån transporteras containrarna med tåg till andra terminaler i inlandet som Wien, München eller Ludwigshafen. Från startterminalen i Kina till destinationsterminalen tar tågtransporten mellan 45 och 55 dagar.

Pålitligt alternativ

”Med den här rutten kan vi ersätta järnvägsanslutningarna längs ’Nya sidenvägen’ genom Ryssland och Belarus och fortsätta att erbjuda våra kunder en pålitlig och miljövänlig multimodal tjänst”, säger Vedat Serbet, Rail Services Manager för EMEA hos DACHSER. Inte minst i dessa utmanande tider, med företag som fortfarande har kapacitets problem med flaskhalsar, är järnvägstransporter ytterligare ett alternativ till sjö- och flygtransport.

Från Xi'an i Kina avgår tåg två gånger i veckan till Europa. Containrarna övervakas dygnet runt via GPS och når alla inlandsterminaler i Europa.    

Kontakt Elin Bergström Communications Coordinator Nordic