Skräddarsydda lösningar

Intervju med Jens Wollman, Head of Corporate Solutions om skräddarsydda lösningar hos DACHSER.

Genom att kombinera standardtjänster med branschspecifik expertis skapar DACHSER logistik som tillför ett värde. Jens Wollman, Head of Corporate Solutions, berättar här om nya och etablerade branschlösningar inom nätverket.

Jens Wollmann, sedan mitten av förra året har du haft ansvarat för alla DACHSERs globala branschspecifika lösningar. Vad är det som lockar dig med den här uppgiften?

Jag har alltid tyckt att det är fascinerande att tänka på saker ur kundens perspektiv. Det är så man skapar integrerade logistikkoncept som verkligen tillför värde och förbättrar våra kunders logistiks balansräkning, vilket är helt i linje med DACHSERs uppdrag. Eftersom det finns en viss överlappning vad gäller kraven på logistiken inom en bransch kan ett koncept som utvecklats för en kund ofta fungera för många andra också. Det kan i sin tur sedan bidra till att skapa globala lösningar som visar sig vara framgångsrika på marknaden.

Kan du ge några exempel?

Sådana lösningar kombinerar branschspecifik expertis med beprövade tjänster inom DACHSERs globala logistiknätverk. På så sätt kan vi erbjuda skräddarsydda logistiklösningar för specifika branscher, samtidigt som vi uppfyller globala kvalitetsstandarder. Bra exempel på detta är DACHSER DIY Logistics för hemrenoverings sektorn och DACHSER Chem Logistics för kemiindustrin.

Om vi går tillbaka i tiden för en stund. När etablerade DACHSER sin avdelning Corporate Solutions?

Det är en lång historia, som börjar 1998 med DACHSER DIY Logistics. Då insåg leverantörer, framförallt återförsäljare inom bygg- och hemrenoveringssektorn, det stora värdet av logistik. På den tiden försökte återförsäljare omvandla logistiken så att den passade deras intressen genom att använda pull-principen för att få mer flexibilitet. Tillverkarna ville dock hålla fast vid push-principen, som de tyckte var mer förutsägbar. Det ledde till riktiga maktkamper mellan de inblandade.

Interview with: Jens Wollmann

Head of Corporate Solutions hos DACHSER 

Vad kunde DACHSER göra i den här situationen?

När vi skapade vår nya branschspecifika lösning tittade vi riktigt noga på marknaden och konfigurerade de logistikprocesser som innebar en win-win-situation för både industri och detaljhandel. Det var då tjänstemodulen: DACHSER DIY Logistics Pipeline, såg dagens ljus. Det är vårt flaggskepp för ett integrerat och kontinuerligt flöde av varor och information – från global upphandling till leverans. Då handlade det för övrigt fortfarande bara om detaljhandlare med fysiska butiker. Sedan dess har vi kontinuerligt utvecklat Pipeline – till exempel genom att inkludera leverans till privatkunder – och vi kan nu erbjuda hela utbudet av Omni-kanaler. Både leverantörer och återförsäljare drar nytta av den synergi som skapas genom att samfrakta – i enlighet med sektorns krav – till dagens totalt drygt 18 000 byggvaruhus och trädgårdscenter i hela Europa.

Hur fortsatte denna utveckling?

Vår nästa milstolpe var DACHSER Chem Logistics 2007. DACHSER hade redan mycket framgångsrika samarbetsrelationer med många företag inom kemiindustrin. Efter en djupgående analys av de olika branschsegmenten, kravprofiler och motsvarande möjligheter hade vi en solid grund för att lansera vår egen branschlösning. 
    
Sedan dess har DACHSER utökat sitt fokus till att omfatta fler branscher och har alltid ställt den centrala frågan: Var kan vi erbjuda våra kunder konkreta fördelar genom att samla vår expertis? Vi fortsatte med att skapa DACHSER Automotive Logistics, DACHSER Fashion Logistics och DACHSER Life Science and Healthcare Logistics – som ger en mycket nära koppling mellan de globala marknaderna för våra kunder och ansluter dem till det europeiska nätverket för vägtransporter. Vi är också på väg att lansera DACHSER Cosmetics Logistics för att uppfylla kosmetikaindustrins specifika krav – först i Frankrike och därefter expanderar vi till andra platser från 2023 och framåt.

Vilka innovationer uppstod i och med etableringen av dessa lösningar?

Ett utmärkt exempel från DACHSER Fashion Logistics är Roll&GOH, en rullande container som DACHSER utvecklat för transport av både plant liggande och hängande plagg. Inom modebranschen står GOH för ”garment on hanger”. Vi designade Roll&GOH så att det skulle fungera mycket effektiv när det används i vårt nätverk. Roll&GOH är särskilt väl lämpat för utmanande leveranser till butiker och gallerior i stadskärnorna i europeiska storstadsregioner – och inte bara för modeprodukter.

Läs hela intervjun med Jens Wollman, Head of Corporate Solutions, i den senaste upplagan av DACHSER magazine

Kontakt Elin Bergström Communications Coordinator Nordic